5 lessen in digitale marketing uit de reissector

Marketing / News / Research

Selligent Trendrapport Digitale Marketing  (gesleept) 3De digitale transformatie heeft diverse aloude sectoren doen crashen, maar reisorganisaties blijven een hoge vlucht nemen. In 2017 klokte de omzet van de reissector wereldwijd af op een recordbedrag van 1,33 biljoen dollar (J.P. Morgan). En ondanks een wankele wereldeconomie wordt verwacht dat die omzet met minstens 5% zal blijven stijgen tot 1,5 biljoen dollar tegen 2020.
Dat betekent dat er een verschuiving aan de gang is bij de consument, want in plaats van geld uit te geven aan voorwerpen, besteedt hij het liever aan ervaringen. Deze trend tekent zich sterk af bij millennials, die momenteel in totaal 200 miljard dollar per jaar uitgeven aan reizen. Negen op de tien consumenten uit deze leeftijdscategorie noemt “nieuwe ervaringen opdoen door te reizen” als belangrijkste motivatie (FutureCast). Wanneer het aankomt op het tevreden houden van die consumenten, dan stijgt de reissector uit boven de rest. Uit een enquête van Decibel Insights over het aanbieden van een positieve digitale klantenervaring kwam de reis- en vrijetijdssector als eerste naar voren met een succesratio van 62,5 procent, een stuk hoger dan de kleinhandel (53 procent) en telecom (25 percent).
Allemaal redenen voor Selligent Marketing Cloud om een trendrapport samen te stellen met '5 lessen in digitale marketing uit de reissector'. Want wat is het geheim achter dit succes? Vrij eenvoudig, zegt men bij Selligent: de reissector heeft klantenervaring vanaf dag één bovenaan zijn prioriteitenlijstje geplaatst. U herinnert het zich nog wel: een bloemenkrans rond uw nek wanneer u uit het vliegtuig stapt. Een gratis shuttledienst van de luchthaven naar het hotel. Gratis water met fruitaroma’s in de lobby, live ukelele-muziek die ergens op een binnenplein weerklinkt. Een muntchocolaatje op een kraakwit hoofdkussen. Een zachte badjas, biologische shampoo en slippers. Gratis wi en een reeks activiteiten ter plaatse binnen handbereik... reistijd is zelden gewoontjes. Al is een positieve klantenervaring aanbieden natuurlijk maar een onderdeel van het verhaal. Klanten lezen bijvoorbeeld nog altijd graag een boek, maar kijk eens wat er met boekhandels is gebeurd. Marketeers uit alle sectoren kunnen hun klanten naar een hogere dimensie tillen door te leren van de reissector. Dit trendrapport wil een handleiding zijn voor marketingmedewerkers en -managers in andere sectoren. U vindt het volledige trendrapport hieronder...
Selligent Trendrapport Digitale Marketing