600.000 kleibeeldjes herdenken Groote Oorlog

Communication / Crea / News

oglivyOp vrijdag 30 maart 2018 opende in het provinciedomein de Palingbeek bij Ieper de land-art installatie ‘Coming World x Remember Me’, de grote finale van het gelijknamige participatieve beeldproject dat in 2013 gelanceerd werd door Provincie West-Vlaanderen, Westtoer en vzw Kunst. De installatie bestaat uit 600.000 kleibeeldjes, waarbij elk beeldje symbool staat voor een slachtoffer van de Eerste Wereldoorlog - een idee van kunstenaar Koen Vanmechelen. Om bezoekers te trekken naar de land-art installatie en Flanders Fields, lanceren Ogilvy & Social.Lab en Toerisme Vlaanderen een social media campagne.
De voorbije vijf jaar hebben tienduizenden mensen verspreid over Vlaanderen en ver daarbuiten dit landschapskunstwerk mee helpen vormgeven door een of meerdere beeldjes te maken. Vanaf 30 maart zijn al die beeldjes samengebracht in het voormalige niemandsland in provinciedomein De Palingbeek bij Ieper. Deze indrukwekkende land-art installatie, naar een artistiek concept van kunstenaar Koen Vanmechelen, vormt dan ook het centrale onderwerp van de voorjaars-campagne gevoerd door Toerisme Vlaanderen, het agentschap voor toerisme van de Vlaamse Overheid.
Ogilvy & Social.Lab en Toerisme Vlaanderen lanceerden een social media campagne om in het laatste herdenkingsjaar bezoekers te trekken naar de installatie en Flanders Fields. De campagne bestaat uit verschillende fasen. In de eerste fase wordt via een emotionele video de aandacht van de kijker getrokken. De video werd geregisseerd door Valéry Joseph, die ondermeer clips maakte voor muzikanten Oscar & the Wolf en Coely, en bestaat uit aangrijpende beelden van de land-art installatie. In de volgende fasen zullen emotionele, rationele en commerciële argumenten worden aangehaald die de kijker moeten overtuigen om een bezoek te brengen aan de land-art installatie en bij uitstek de hele regio.
De campagne loopt vanaf 4 april op Facebook en zal te zien zijn in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Canada, Nieuw-Zeeland, Australië, de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en Nederland. De land-art installatie kan bezocht worden tot en met 11 november 2018.

Credits:
Strategy: Julie Frederickx
Media Strategy: Arnaud Vanhemelryck, Camille Goretti, Timoer Fadeev
Account Local: An Vande Velde, Petra Steenput
Creative: Bill Bilquin, Sebastien Stevens, Mathieu Cardon
Production: Brigitte Baudine