Een studie die door IPSOS op vraag van Proximus werd uitgevoerd in het kader van een nieuwe campagne over 'gemakkelijke' media, zoals sms, Facebook of WhatsApp, toont aan dat min-35-jarigen hun gevoelens voor hun naasten makkelijker uiten dan wie ouder is, onder meer dankzij de communicatietools.
'Ik hou van jou' zeggen, een compliment geven aan een vriend, een broer of een zus, een ouder... Dat gebeurt niet al te vaak. Op basis van deze enquête uitgevoerd bij 500 Belgen tussen 18 en 65 jaar, zou 55% van de Belgen moeite hebben om 'ik hou van jou' in de mond te nemen. 71% zegt het minstens een keer per week aan zijn partner en 60% aan zijn kind(eren). 61% zegt het echter (bijna) nooit aan zijn ouders, 78% (bijna) nooit aan broers of zussen en 72% (bijna) nooit aan goede vrienden. De min-35-jarigen geven hun gevoelens sneller prijs: 83% onder hen zegt minstens eenmaal per week voor zijn liefde voor zijn partner en/of kind(eren) uit te komen.
Wanneer het om de partner, de ouders of de kinderen gaat, zullen de meeste respondenten hun gevoelens eerder luidop uitspreken (70%), maar tekstberichten (via onder meer sms, Facebook of WhatsApp) worden belangrijker als het gaat om broers en zussen (51% uitgesproken en 28% via tekstberichten) en zeker in het geval van vrienden (43% uitgesproken en 36% via tekstberichten). Ook hier onderscheiden de millennials zich: 49% geeft er de voorkeur aan om gevoelens t.o.v. vrienden via tekstberichten te uiten. En ze gebruiken twee keer meer emoticons dan wie ouder is.
Door de manieren van communiceren van zijn klanten te onderzoeken en vast te stellen hoe moeilijk het vaak is om gevoelens te uiten, heeft Proximus opgemerkt dat de Belgen, ongeacht hun leeftijd, op zoek gaan naar alternatieven om hun gevoelens kenbaar te maken: emoticons, ironie, humor, enz. Dit zijn evenveel manieren om zich te beschermen op het ogenblik dat men zich het meest open toont en zich het meest transparant en … kwetsbaar opstelt. Het is uitgaand van deze vaststelling dat de nieuwe radio-tv-campagne van Proximus werd uitgewerkt. Deze campagne loopt vanaf 18 april en onderstreept hoeveel nabijheid, liefde en gevoelens er achter elk van deze 'verdraaide' berichten schuilgaat.