‘Waarom zitten we in de marketing?’

Communication / News

CCMDeze week vond in Anderlecht een eerste evenement plaats van de Club for Conscious Marketeers, afgekort CCM. Een nieuwe club, maar eentje dat mee is met zijn tijd. De oprichting ervan gebeurde eigenlijk bij toeval, zegt Maja Marlier, marketing & communication director bij Velux. Zij kent Caroline Delhaye, recruitment consultant bij Whitebridge en Jack Cox, client service director bij strategie AGENCY al vele jaren. Tijdens een gezamenlijke lunch belandde het gesprek bij de reden waarom ze hun vak zo passievol uitvoeren: ‘Waarom zitten we in de marketing?’ En nog: ‘Wat zit daarachter?’

Met andere woorden: de passie voor het vak en de wil om daar zo gewetensvol mogelijk mee om te gaan was de aanleiding voor de oprichting van de CCM. De bedoeling? Informeel ideeën uitwisselen hoe je als marketeer in de wereld staat. “De maatschappij verandert zo snel,” zegt Maja Carlier. “Wat brengt de toekomst? En zijn we ons voldoende bewust van wat we doen?”

Als setting voor de eerste bijeenkomst, waar een veertigtal mensen mocht worden verwelkomd, werd gekozen voor het RenovActive-huis van Velux in Anderlecht. Geen toeval, want dit project in een sociale wijk toont weliswaar waartoe Velux in staat is, het is tezelfdertijd een project met een ‘conscious’ kantje. Een oude sociale woning werd bij wijze van proefproject helemaal vernieuwd met een beperkt budget, terwijl de woning een maximum aan ruimte, licht en verluchting biedt. De betrokken huisvestingsmaatschappij – Anderlechtse Haard - renoveert nu 86 woningen volgens diezelfde principes (gezond, betaalbaar en reproduceerbaar) in de wijk Goede Lucht.RenovActive

En de CCM? De club wil aan de hand van de positieve reacties op dit evenement – waar mensen elkaar informeel uitvroegen naar de manier waarop men op de eigen werkplek aan verantwoord ondernemen doet - op geregelde tijdstippen mensen samenbrengen rond bepaalde projecten of bepaalde thema’s. They may keep us posted.