ZUUR is ondertussen bekend als het bier met de smaak van lege cafés en een verlaten toog, dat de Brusselse horeca van de ondergang moet redden. Zondagavond tikte de campagne van Growfunding, in samenwerking met TBWA, af op €683.000, een bedrag dat integraal naar de Brusselse cafés gaat. Op drie maanden tijd steunden ongeveer 9.000 mensen 82 cafés verspreid over heel Brussel. Brusselaars houden van hun cafés, zoveel is duidelijk.
In februari lanceerde Growfunding vzw, in samenwerking met TBWA en de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, ZUUR, een bier met de zure smaak van lege cafés. ZUUR voor de Brusselaar, maar vooral voor de cafébazen zelf. Mensen die een bijdrage leverden om hun favoriete café te redden krijgen in ruil een ZUUR-bier. De vzw hoopte met het initiatief zo veel mogelijk Brusselse cafés in moeilijkheden van een definitieve sluiting te redden. Bovendien konden mensen die een bijdrage leverden kiezen uit verschillende rewards aangeboden door 128 Brusselse organisaties, die werden gefinancierd door het Brussels gewest. Zo werd nog eens € 200.000 extra in de Brusselse lokale en sociale economie gepompt.
Gevestigde waarden als L’Archiduc, volkscafés als Le Nelson, studentencafé Luigi’s Bar en verschillende LGBTQIA+-bars deden mee. Maar ook sociale en culturele organisaties die barinkomsten verloren waren vonden hun weg naar ZUUR. Zo lanceerden onder andere de kantine van RWDM Girls, de estaminet van Théâtre de Toone en de Dolle Mol een campagne.
Naast de financiële impact had de actie bovendien een bredere sociale impact op de stad. “Dankzij ZUUR had ik terug meer contact met klanten. Dat heeft me echt de moed gegeven om verder te blijven doen,” vertelt Filip, eigenaar van de Monk. Ook sociale organisaties zoals 100-pap, Circus Zonder Handen en Doucheflux werden in het kader van ZUUR gesteund in hun missie en beginnende ondernemers en artiesten kwamen in contact met een nieuw publiek.
De ZUUR-campagne werd gesteund door bekende Brusselaars, waaronder Josse De Pauw, Jan Paternoster, Chibi Ichigo en Zwangere Guy.
Soiree ZUUR
ZUUR, een unieke mengeling van Lambik van Cantillon en een blond bier van En Stoemelings, wordt op dit moment nog gebrouwen. De ZUUR-limonade van Simone à Soif is eveneens in de maak. Zodra het bier en de limonade gebotteld zijn en alle cafés ook binnen weer open kunnen, volgt er ook een Soiree ZUUR: “het eerste grote feest na corona in Brussel”. Op Soiree ZUUR kunnen funders hun ZUUR-bier of -limonade ophalen in de cafés die ze steunden. Zodra er meer duidelijkheid is over de timing, ontvangen funders per mail een uitnodiging met meer details.
Credits
CLIENT: Growfunding: Frederik Lamote and Anne-Sofie Vandersmissen
AGENCY – TBWA
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR: Jeroen Bostoen
CREATIVE DIRECTOR: Thomas Driesen
CREATIVE TEAM: Kenn Van Lijsebeth & Greg Van Buggenhout
ART DIRECTION: Greg Van Buggenhout
COPYWRITING: Thomas Driesen, Kenn Van Lijsebeth
COPYWRITING FR: Manu De Wit & Wilfried Morin
DESIGN: Olivier Verbeke
DESIGN DIRECTOR: Hendrik Everaerts
DTP: Axel Nédée
MANAGING DIRECTOR: Nicolas De Bauw
ACCOUNT DIRECTOR: Max Fauconnier
ACCOUNT EXECUTIVE: Thijs Muesen
PR – TBWA Reputation:
Liesbeth Pyck - Brand Reputation Director
Anneleen Coppens - Consultant Reputation & PR
AGENCY PRODUCERS
Mieke Vandewalle, Elien De Brouwer
PRODUCTION COMPANY: Czar
Executive Producer : Eurydice Gysel
Producers: Eurydice Gysel, Ralph Durlinger
Regisseur: Lieven Van Baelen
DOP: Lieven Van Baelen
Camera-assistent: Bart Bleuzé
Gaffer: Maxime Van Buggenhout
POST-PRODUCTION COMPANY: Czar
Post-producer: Bieke De Keersmaecker
Offline: Manu Van Hove
Online: Xavier Pouleur
Grading: Olivier Ogneux
Sound: Jan Pollet
Music: Brussels State of Mind - Zwangere Guy
RADIO PRODUCTION COMPANY: MAKE
Producer: Katrien Van den Brande
Sound: Jan Pollet
SPECIAL THANKS TO: Josse De Pauw, Jan Paternoster, Chibi Ichigo, Zwangere Guy, Tibo Vandenborre and the amazing Brussels bar owners