Aandacht, aandacht!

In april en mei heeft Space een tweede onlineonderzoek laten uitvoeren op basis van een aantal veel gestelde vragen over online- en offline media. Het mediabureau maakt nu verdere resultaten bekend in een overzicht van de tweede focus van dit onderzoek: wat is de intensiteit van de aandacht voor de televisieprogramma’s bekeken worden en wat mogen we daaruit besluiten? We nemen hier de voornaamste conclusies van dit interessante onderzoek over.
Uit het onderzoek naar de aandacht in functie van de aard van de programma’s blijken het de films te zijn die door de Nederlandstalige en Franstalige respondenten met de meeste aandacht bekeken worden. Daarna zijn er verschillende aandachtsscores tussen de taalgroepen: nieuws en magazines bij de Nederlandstaligen, series en nieuwsuitzendingen bij de Franstaligen.
De avonduren oogsten tegelijk het meeste bereik en de hoogste aandachtsscores. Dit geldt zowel voor het weekend als voor
weekdagen.
Het onderzoek bevestigt voorts conclusies uit het onderzoek: bij het gebruik van een 'second screen', tablet of smartphone, is er meestal geen enkel verband met het bekeken programma. "We hebben een stevige correlatie vastgesteld tussen hoge kijkcijfers uit het CIM TV-kijkonderzoek en de verklaarde aandacht: hoe meer een programma bekeken wordt, des te hogere aandacht het krijgt," stelt Space vast.
Tot slot lijken dezelfde regels te gelden voor de merken als voor televisieprogramma’s: hun vermogen om aandacht te trekken is een kwestie van penetratie en aandacht vasthouden.
De gegevens van de analyses door Space komen uit een onlinestudie die exclusief voor het mediabureau werd uitgevoerd tussen 22 april en 31 mei 2016 op een steekproef uit het Permesso-bestand van Bisnode. Er werden 1.181 vragenlijsten beantwoord - met een gemiddelde interviewduur van negen minuten. De antwoorden werden gewogen op basis van de CIM TGM 2015 op de variabelen taal, geslacht, sociale groepen en leeftijden van de respondenten. Het onderzoek van Space is representatief voor de Belgische bevolking van 18 jaar en ouder met toegang tot het internet.
Het volledige rapport van Space over deze interessante aangelegenheid vindt u via deze pdf-link.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]