Stoot Ablo Pinterest van de troon?

Media / News

De Belgische app Ablo is 1,5 jaar na oprichting aan een opmars bezig. De app, waarmee jongeren kunnen (video)chatten met mensen van over de hele wereld, stoot in België nu Pinterest van de troon in de Google Play Store in de categorie lifestyle.

Gentse appbouwer Massive Media bracht Ablo 1,5 jaar geleden op de markt met als doel een open wereld te creëren om met elkaar te praten, zonder barrières. Jongeren kunnen dankzij de app uit hun dagelijkse sociale cirkel treden en nieuwe mensen wereldwijd leren kennen via (video)chat. Het gebrek aan barrières komt ook letterlijk tot uiting in de app: jongeren kunnen in hun eigen taal communiceren. De app vertaalt namelijk alles in real-time naar de taal van hun gesprekspartner, zowel voor chat als videochat. De hele wereld ligt voor het grijpen via de app, en jongeren leren zo nieuwe landen en culturen kennen.

De app is op korte tijd uitgegroeid tot een populaire tool voor Generation Z en werd vorig jaar nog door Google bekroond als “App of the year”. Ablo stootte in België onlangs Pinterest van de troon als nummer één van de meest gedownloade apps in de Google Play Store in z’n categorie. De app telt gebruikers van over de hele wereld. De grootste concentratie van gebruikers vinden we in Brazilië, Colombia, Mexico, Italië, Frankrijk, Turkije, Indonesië & Rusland.

Diversiteit en inclusiviteit

Voor Generation Z is diversiteit en inclusiviteit heel erg belangrijk: Rolmodellen zoals Billie Eilish prediken dat iedereen gelijk is aan elkaar en dat iedereen mag zijn wie ze willen zijn. Dat is meteen ook wat de app wil betekenen voor deze jongeren. Ablo werkt samen met een wereldwijd netwerk van jonge content creators, het Ablo Squad. Zij proberen met hun content nog meer inclusiviteit te creëren en een etalage te zijn van wereldwijde diversiteit. Ook bekende influencers en TikTokkers zijn actief op de app, zoals Sofia Castro (Colombia) en Virginia Fonseca (Brazilië). In België is bijvoorbeeld Céline Dept gebruiker.

De populariteit van de app weerspiegelt zich ook in de cijfers: de app werd wereldwijd al 10 miljoen keer gedownload. “Dankzij Ablo kunnen jongeren van over de hele wereld in contact treden met elkaar, zonder taalbarrière. Met deze app willen we van de wereld een open plek maken, waar iedereen zichzelf kan zijn,” besluit Joost Roelandts, CEO van Massive Media.

Ablo is gratis te downloaden in de App Store, de Google Play Store en de Huawei App Gallery.