Absoluut lanceert ‘We Are’, een nieuw internationaal network voor onafhankelijke agencies met een radicaal verschillende aanpak. Maar... zijn er niet genoeg agencies en genoeg agency networks? Plus méér dan genoeg uitdagingen voor de communicatiewereld door de plotse coronacrisis én door langdurige inherente problemen? Dus waarom zou je in hemelsnaam een nieuw soort agency network lanceren? En waarom nù, op het moeilijkst denkbare moment? “Omdat dit exact de immuniteitsbooster en misschien zelfs het vaccin is dat onafhankelijke bureaus nodig hebben,” stellen de stichters van We Are. “En een fit agentschap is goed nieuws voor hun klanten.”
We Are biedt agentschappen en hun klanten het voordeel van een network zonder de network markup. Dat is de essentie. Leden krijgen toegang tot kennis, talent en connecties. Net zoals bij elk ander network. Maar zonder een flinke rekening of die vreselijke excel hel elk kwartaal. Hoe kan dat? “Omdat we gelijkgestemde ondernemers verbinden. Redelijkheid en vertrouwen staan voorop om elkaar te helpen, niet de factuur. Door de manier waarop we ons organiseren moeten we ons per definitie geen zorgen maken over overhead, een dure en complexe structuur of bijvoorbeeld een prijzig AI-systeem om ons te verbinden. Geen boten in Cannes, geen fat cat te voeden in NY, London, LA, Tokyo, Parijs...,” vertelt Joris Mateusen van Absoluut. “Het network bestaat enkel om zijn leden en hun klanten sterker te maken. Het bestaat niet voor zichzelf, het wil waarde creëren maar niet bijhouden. Winst door het network zelf gaat direct de leden. Da’s de omgekeerde wereld van klassieke netwerken die winst uit de leden halen.”
We Are is gesticht in Wenen in 2019, maar de geschiedenis gaat veel verder terug. De meeste stichters kennen elkaar van een ander netwerk, eentje dat hen meer dan 20 jaar goed heeft geholpen. Maar tijden en uitdagingen veranderen. In een vingerknip, zoals we allemaal weten. De leden van We Are bewezen al te bezitten over een gezonde weerstand en veel veerkracht. “We deelden tips, tools, resources, pitch decks... Onze agencies stonden snel weer recht of wisten een draai te geven aan hun business,” zegt Nicholas Gill van Team Eleven UK.
“Skin in the game maakt een enorm verschil,” zegt Péter Szoboszlay, eigenaar van Hammer Agencies (Hongarije, Polen, Tsjechië, Slovakije). “Het betekent: meer toewijding, meer betrokkenheid. En verfrissend vrij van bullshit, als we onze klanten mogen geloven.” Maco Domínguez van Kingdom in Mexico vervolgt: “Het betekent ook: snellere beslissingen. Enkele van de top advertisers wereldwijd zijn naar ons gekomen tijdens de coronacrisis omdat we kunnen reageren met zero vertraging. We verwachten dat deze trend zich verder gaat zetten. Ook als, of wanneer, de wereld terugkeert naar een soort normale situatie. Talent in combinatie met deze behendigheid maakt het verschil.”
We Are is gebouwd voor agencies in privébezit die bovendien trots zijn op die onafhankelijkheid. is Ze flirten niet met een network of een investeerder in de stille hoop opgekocht te worden. De eigenaars verkiezen hun bureaustoel boven een strandstoel. Of toch meestal. Het network schiet van start met 9 stichters en 4 gewone leden, met meer in de pijplijn. Het hoofdkwartier ligt in België, genesteld in de kantoren van de Belgische medestichter Absoluut. Joris Mateusen, partner bij Absoluut, start als president van We Are.
Een informeel netwerk van ‘hangarounds’ verbreedt het bereik van We Are’s stevig. We Are is aanwezig in de meeste traditionele markten en is goed vertegenwoordigd in de Europese groeimarkten. Met gereputeerde agencies Zuid-Amerika en het Midden-Oosten is We Are klaar voor ‘global action’.
Maar die naam... “Ach, DMGVKTKDJSFSEKS&M of nog beter DimitrovaMargolisGillvandeVenKucheriavaiaTarpanovaKarimDomínguezJacksonSzoboszlayFiczere-FortSzaboKaravanovEsserSchildermans+Mateusen had een wereldrecord gezet. Maar je krijgt een draak van een mailadres,” grijnst Mikhail Karavanov van Kislorod in Moskou. “Dus ja, het is gebaseerd op de eerste twee woorden van élke voorstelling door een agency, en ja, er lopen nog varianten van ‘We Are’ rond op deze wereld. Maar zoals we al stelden: het draait niet om het network. Vergeet het network. Het gaat om de leden en hun klanten. Punt.”