Accenture Song begeleidt geboorte van nieuw Kindboekje

Crea / News

Wie vanaf 1 juni bij Kind en Gezin op consultatie gaat, krijgt daar een gloednieuw Kindboekje mee voor hun pasgeborene. Ook het Zwangerschapsboekje zit in een nieuw jasje. In die boekjes noteren ouders al decennia lang alles over de groei en ontwikkeling van hun baby. Ze zijn dan ook onmisbaar, maar verdienden na 10 jaar een welkome design-update. Een mooie uitdaging voor Accenture Song.

Combinatie van papier en digitaal

“Bij het ontwerp van de vorige editie in 2012 dachten we dat het de laatste papieren versie werd. De wereld werd digitaler en een app leek toen de logische volgende stap,” zegt Nele Wouters van Opgroeien. Maar uit gebruikersonderzoek bij ouders en professionals bleek dit uiteindelijk geen optie. Ze gebruiken het boekje echt als tool. Daarom werd het nieuwe Kindboekje ontwikkeld rond drie pijlers:​

  • Het is informatief en bestaat enkel uit wetenschappelijk onderbouwde essentiële informatie. Het is meteen ook een wegwijzer, voor het eerst via QR-codes, naar betrouwbare, online informatie bij externe partners of op kindengezin.be.
  • Het is functioneel om als heen-en-weer boekje de communicatie te versterken tussen ouders(s) en zorgverlener(s), en tussen zorgverleners onderling.
  • Het is ook emotioneel. Ouders houden ervan. Onderzoek toont aan dat 82% van alle ouders het Kindboekje bewaart als tastbare herinnering.

“Het Kindboekje is niet alleen heel functioneel maar heeft voor heel veel ouders ook een emotionele waarde,” zegt Nele Wouters. “We kunnen na bijna 100 jaar dus zeggen dat het Kindboekje een blijvertje is.”

Gebruiksvriendelijker en helemaal in lijn met de digitale strategie

“Het nieuwe ontwerp doet er alles aan om de gebruiksvriendelijkheid en user experience voor ouders en zorgverleners aanzienlijk te verhogen en de (online) dienstverlening te verbeteren,” vertelt Lansen Walraet, managing director BeLux bij Accenture Song. “We wilden deze onmisbare fysieke tools relevanter maken en beter te laten aansluiten op de digitale strategie van Opgroeien, door ouders vlot naar de meest accurate online informatie te verwijzen.”

Design principes met een sterke link naar de missie van Opgroeien

Opgroeien, het agentschap van de Vlaamse overheid waarvan Kind en Gezin deelt uitmaakt, heeft een heldere missie: ‘Kansrijk opgroeien realiseren voor élk kind en élke jongere in Vlaanderen en Brussel.’ Om de nieuwe boekjes zo nauw mogelijk hierop aan te sluiten, definieerde Accenture Song enkele design principes. Die werden nauwkeurig doorgetrokken in elk aspect van het ontwerp, van het doordachte UX-design tot de prachtige illustraties.

  • De boekjes zijn dé essentie voor ouders tijdens de eerste 1000 dagen. Ze moeten dus wetenschappelijk degelijk onderbouwd zijn.
  • Ze moeten praktisch bruikbaar zijn voor ouders én zorgverleners, met een sterk responsief design.
  • Om zoveel mogelijk mensen van de bevolking gelijkwaardig te ondersteunen, moeten de boekjes inclusief zijn voor diverse en kwetsbare gezinnen.

Deze lente rolden 65.000 nieuwe Kindboekjes van de persen en vanaf 1 juni krijgt elke pasgeboren baby een vers exemplaar mee naar huis.

Credits

Client: Opgroeien
Client contacts: Steven Strynckx, Isabelle Matthijs, Sofie De Beule, Evelyne Deguffroy, Marie-Jeanne Schoofs
Agency: Accenture Song
Service Design: Laura Bortels, Nele Westhof, Jan Kennes, Melissa Van Passel
Account Manager: Janne Aerts
Graphic Design: Nele Westhof, Aimée Severeijns
Illustraties: De Kwekerij