Acteursgilde en BBDO maken reclame voor helemaal niets

Crea / News

De Acteursgilde, de Vlaamse belangenvereniging voor professionele acteurs, en BBDO roepen adverteerders op om ‘Ads About Nothing’ uit te zenden. Extra reclamespotjes die nergens over gaan, en enkel bestaan om acteurs te steunen.

We horen onze bekende Vlaamse acteurs wel eens in reclamespotjes. Vroeger was dat een leuke bijverdienste. Nu heel wat producties en voorstellingen zijn geannuleerd of uitgesteld, is het voor veel van die acteurs zowat de enige bron van inkomsten. Daarom lanceert De Acteursgilde adsaboutnothing.be. Een opvallende oproep om extra spotjes aan te vragen, en zo acteurs te steunen.

Ads About Nothing

Een lange lijst bekende stemacteurs biedt op de website ‘Ads About Nothing’ aan. Extra spotjes die nergens over gaan. En enkel bestaan om acteurs te steunen. “Onze acteurs hebben al heel wat betekend voor merken. Vandaag kunnen die merken ook veel betekenen voor acteurs,” aldus Johan Van Assche, gedelegeerd bestuurder bij De Acteursgilde.

De spots zelf? Die zeggen weinig tot niets. En zetten zo in de verf dat de steunende adverteerder eigenlijk enkel een spotje uitzendt, omdat hij acteurs een warm hart toedraagt. Het spotje van Decathlon, ingesproken door Bram Verrecas, klinkt bijvoorbeeld als volgt:

“Decathlon hier. Met een extra radiospotje. Niet over sportgerief ofzo. Nee. Zomaar. Een spotje… over niks. Want nu voor acteurs zoals ik, alles wéér stilligt, is reclame zowat onze enige bron van inkomsten. Daarom: een extra radiospotje van Decathlon. Om acteurs te steunen. Want dankzij dit extra spotje moet Decathlon een extra vergoeding betalen voor mijn stem. Die deel ik graag met mijn collega’s die géén reclamespotjes inspreken. Merci Decathlon. Da’s heel sportief.” 

Solidariteit onder acteurs

Adverteerders betalen €500 voor een spotje. Alle stemacteurs die een spotje inspreken, staan dat bedrag solidair af aan hun collega’s die géén reclame doen. Velen van hen hebben het vandaag financieel extra moeilijk.

De vergoeding gaat integraal naar de ‘Acteurspenning’, ook bekend als het Fonds Norma Joossens, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Een fonds dat acteurs in nood ondersteunt en op dit moment flink wordt aangesproken.

Oproep aan alle adverteerders

De campagne werd bedacht en uitgewerkt door reclamebureau BBDO. Merken als Toyota, Decathlon, Ethias, Xerius, Libelle, VTM, VTM GO, Douwe Egberts en Leonidas kochten al een ‘Ad About Nothing’. De spotjes zijn binnenkort te horen op de radio.

Michaël Pas, woordvoerder De Acteursgilde: We roepen alle adverteerders op om het voorbeeld van deze merken te volgen, en ook een 'Ad About Nothing' aan te vragen op adsaboutnothing.be,” zegt Michaël Pas, woordvoerder van De Acteursgilde.

Merken die de actie willen steunen, kunnen hun spot aanvragen op adsaboutnothing.be. De Acteursgilde bezorgt hen, na betaling van €500, een ‘Ad About Nothing’. Voor heel wat merken is al vooraf een spotje opgenomen. Deelnemende merken krijgen visibiliteit op adsaboutnothing.be en krijgen een video waarmee ze hun steun aan de actie kenbaar kunnen maken op de sociale media.

“Toen BBDO hun idee presenteerde vorige week, was ik méteen verkocht. Vandaag worden spijtig genoeg verschillende sectoren hard getroffen, waaronder de acteurs. Ons vak, maar ook ons bedrijf, kan niet zonder acteurs. Deze artiesten zorgen ervoor dat we dag in dag uit straf werk kunnen maken en onze boodschap kunnen brengen naar de consument,” klinkt het enthousiast bij Nathalie Rahbani, head of marketing bij DPG Media voor tv & streaming. Het concept van BBDO speelt hier dan ook mooi op in, met een super fijne en frisse campagne, met 1 doel, de acteurs steunen. Dus we moesten geen seconde twijfelen om hier ons steentje aan bij te dragen.” 

Julie Nevejan, leader national campaigns, spreekt voor Decathlon: “Wij hebben er met Decathlon zelf een moeilijk jaar opzitten. Toch willen we andere sectoren een hart onder de riem steken. We steunden eerder al de medische sector door snorkelmaskers te schenken. In deze tweede golf komen ook veel andere sectoren in de picture, zoals hier nu bijvoorbeeld acteurs. Mensen waar wij regelmatig mee werken voor campagnes. We willen hen dan ook steunen. Bij deze roepen we alle andere adverteerders op om hetzelfde te doen.”

“Het is een uitzonderlijke periode voor alle zelfstandigen, groot en klein,” zegt Bruno Van de Moortel, head of marketing & communication van Xerius. Als sociaal verzekeringsfonds merken we dagelijks dat elke vorm van steun een verschil maakt. Als de stemacteurs dan met een origineel idee komen, dan geven we hen met volle goesting een duwtje in de rug. Want zonder hen zijn onze bedrijven sprakeloos.”

Muriel Houtermans, marketing manager van Leonidas, besluit: “We zijn heel erg gecharmeerd door dit initiatief en willen hier, als merk die het goed bedoelt met iedereen, graag aan meedoen.”

Credits
Client: De Acteursgilde
Client Contacts: Michaël Pas, Johan Van Assche
Agency: BBDO Belgium
Creative Directors: Sebastien De Valck, Arnaud Pitz, Frederik Clarysse
Creative: Frederik Clarysse
Account: Ward Braeckevelt
Production company: BBDO Productions
Producer: Eva Segers, Marlies Neudt
Head of Production: Patricia Van De Kerckhove
Video Editor: Jasper Vanhauwaert
Sound engineers: Mathieu Schots, Jeremy Vettorel, Nicolas Delepine
Design: Elena Haniotakis
Digital project director: Wouter Has
Digital project manager: Karlien Fabré
Digital Development Director: Jonathan Pardon
Front-end developer: Jérôme De Boysère
Final Art Studio Director: Tom Nackaerts
CCO: Eva De Gendt
Special thanks: BBDO account team, BBDO production team, participating clients and voice actors (full list on adsaboutnothing.be).