AddRetail helpt retailers online afspraken maken

News / Retail

De nieuwe maatregelen zijn aangekondigd. Vanaf zaterdag 27 maart moeten winkels die als ‘niet-essentieel’ worden beschouwd hun deuren sluiten voor een periode van één maand. Eén van de oplossingen om hun hoofd boven water te houden en beschikbaar te blijven voor hun klanten? Winkelen op afspraak. Maar hoe organiseert een winkelier snel online afspraken als hij geen digitaal team of een webmaster heeft? AddRetail lanceert een gratis platform waarmee winkeliers hun klanten de mogelijkheid kunnen bieden een tijdslot te reserveren voor een bezoek aan hun winkel.

Twee maten, twee gewichten

Belgische retailers hebben het afgelopen jaar grote stappen vooruit gezet in de digitale arena. De Belgische detailhandel moest moderniseren, zoveel was duidelijk. Maar de laatste maanden hebben deze evolutie (sterk) versneld. Toch hebben de jongste maatregelen velen verrast. Voor sommige van de ‘grote spelers’ in de Belgische retail loopt het organiseren van afspraken en leveringen al gesmeerd, maar kleinere en middelgrote handelaars worden geconfronteerd met meer problemen. Ze runnen kleinere zaken en hebben maar zelden een uitgebreid digitaal team, een webmaster of een community manager in dienst om de afspraken met klanten te beheren, naast de andere dagelijkse kwesties.

Een gratis oplossing op maat, voor iedereen

Als antwoord op deze situatie lanceert AddRetail, het Belgische communicatiebureau gespecialiseerd in retail, Shopbooking.be. Deze website is volledig gratis en stelt handelaars in staat een online kalender aan te maken om afspraken met hun klanten te vergemakkelijken. Het enige wat winkeliers hoeven te doen is hun bedrijfsinformatie invoeren. Het AddRetail-team zal daarna de op maat gemaakte tool zo snel mogelijk ontwikkelen en aanleveren.

Naast het vergemakkelijken van afspraken maken geeft de tool de winkelier, via de gereserveerde tijdslots, ook een continu overzicht van het klantenverkeer in de winkel. Op die manier is er dus geen risico op een overschrijding van het aantal toegestane klanten in de winkel. Bovendien heeft de retailer ook zicht op het toekomstige aantal klanten en kan hij of zij het nodige personeel inschakelen in de winkel. De kalender is zo ontwikkeld dat hij op alle communicatiekanalen van de retailer kan worden gecommuniceerd: website, Facebook-pagina,...

“We zijn ervan overtuigd dat we samen sterker staan. Toen de nieuwe maatregelen werden aangekondigd, beseften we onmiddellijk dat ze voor sommige grote handelaars gemakkelijker te volgen zouden zijn dan voor de kleinere spelers,” zegt Myriam Blanpain, CEO en oprichter van AddRetail. Daarom wilden wij onze expertise op het gebied van retailcommunicatie en webontwikkeling aanbieden aan de Belgische handelaars. We zijn ervan overtuigd dat het complementaire karakter van online- en offlineverkoop de sterke positie van de retail in 2021 zal versterken. We geloven nog steeds heilig in de kracht van fysieke winkels. We willen hen, op onze manier, een duwtje in de rug geven in deze uitdagende periode.”

In november 2020 liet AddRetail met de lancering van het platform ‘2 clics, à 2 pas’ al zien dat ze reactief zijn en betrokken bij de Belgische retailers. Het platform bundelde de investeringen van handelaars om hun online zichtbaarheid te vergroten.