Adjust: “Klantenervaring staat centraal in ons DNA”

Vertaalde artikels

Bij Silversquare Delta, een co-workingruimte in Elsene, is elke verdieping doorspekt met kleuren en minstens evenveel ondernemers. Ook digitaal bureau Adjust nam er recent zijn intrek. Maak kennis met het trio dat van dit agency een echt ‘digitaal verlengstuk’ voor adverteerders maakte. - Astrid Jansen

In een wereld met overvloedige data en meerdere benchmarks is diepgaande kennis van de klant een krachtige troef. En dat hebben ze bij Adjust begrepen. Het bureau – met focus op CX (Customer Experience) – investeerde bovendien een deel van zijn middelen in een tweede bedrijf, Payceed, dat zich bezighoudt met het vastleggen, verrijken en interpreteren van persoonlijke gegevens met behulp van BI-tools (Business Intelligence). Maar ook Adjust zelf is meer dan een reclamebureau. Zie het als een echt digitaal verlengstuk met diepgaande kennis in creativiteit, sociale netwerken, zoekmachines, programmatic, CRM en digitale media. In 2021 bundelden Jean-Christophe Gabriel, CEO, Stéphane Joiris, creative director, en Gabriel Taminiaux, CTO, hun krachten om full-on digital te gaan. Sindsdien was het bureau onderhevig aan heel wat veranderingen, met als nieuwste evoluties expertise in customer experience en business intelligence. “Adjust blijft ook een bedrijf waarin mensen en uitmuntendheid centraal staan, daarom omringen we ons graag met collega’s die beter zijn dan wij in onze vakgebieden,” verduidelijkt het trio.

Een zomer vol verandering

Van kleine ruimtes tot grote ontmoetingsplaatsen… Creativiteit wordt volop gestimuleerd binnen Silversquare Delta. Behalve de betoverende setting is het dan ook precies om deze reden dat Adjust begin 2022 verhuisde naar deze co-workingspace. “Onze verhuizing was eigenlijk een reactie op de coronacrisis. Telenwerken maakt nu een deel uit van onze organisatie, maar toch vinden we ook onze teamspirit nog steeds belangrijk. En deze inspirerende, moderne en dynamische werktruimte komt die natuurlijk alleen maar ten goede,” zegt Jean-Christophe Gabriel. Of zoals collega Stéphane Joiris het ziet: “Het is net die menselijke sfeer die ons wendbaar maakt.”

‘Il dolce far niente’ was deze zomer niet aan de orde bij Adjust. Het bureau verwelkomde niet alleen nieuwe klanten als Nestlé, maar werkte ook aan de D2C-experience (Direct to Consumer) van Rowenta en het nieuwe CRM-programma van Moulinex en Tefal. Met als gemeenschappelijke deler een verbeterde klantenervaring aan de hand van data en Business Intelligence (BI). “Klantenervaring staat centraal in ons DNA. Van de banner waarop geklikt wordt tot de levering van het product aan de eindconsument… de customer journey moet gericht zijn op een optimale, samenhangende beleving en moet analyseerbaar en oriënteerbaar zijn. Een gedetailleerde data-analyse zorgt ervoor dat we het digitale ecosysteem beter kunnen begrijpen en beslissingen kunnen nemen die leiden tot verbetering. Dat is van de redenen waarom ons zusterbedrijf Payceed een echte rol heeft te spelen in het verrijken en verzamelen van data.” En hoewel een betere klantenervaring het ultieme doel is van Adjust, gaat het niet enkel om reclame of om commerciële doeleinden, maar om een “wereldwijde ervaring die bedoeld is om een solide relatie op te bouwen en te onderhouden tussen de adverteerder en zijn eindklanten.”

Het potentieel van klantendata

Vandaag gebruiken merken zelden meer dan 15% van de data die ze via hun klanten ‘krijgen’. “Onze klanten zijn zich niet echt bewust van wat ze kunnen doen met al die tools en data, daar zit nog veel potentieel in. Soms beseffen ze gewoonweg niet dat ze op een door de jaren heen geproduceerde goudmijn zitten. Voor hen is dit slechts ‘klantenhistorie’, maar er zit zoveel meer in. Met de juiste tools en de juiste technologieën kunnen we trends voorspellen. De klant heeft eigenlijk dus alles wat hij nodig heeft, maar weet vaak niet goed hoe het te gebruiken.”

“Wat leuk is, is dat het toen we begonnen het eenrichtingsverkeer was, en dat we nu een echte uitwisseling hebben met adverteerders. Dat maakt dat we nu bewuster kunnen handelen in het belang van hun bedrijf.” Dat het niet enkel om digitale advertenties gaat, bewijst het volgende voorbeeld. Zo heeft Adjust het volledige digitale ecosysteem van Dupuis nagekeken, inclusief hun tijdschriftbezorgingsproces en hun financiële proces. “We willen hen echt helpen met het runnen van hun business.” Elke klant die met Adjust in zee gaat, stemt er dus mee in om zowel zijn sterke als zwakke punten te delen. Zodat Adjust een digitaal ecosysteem kan uitbouwen dat zo autonoom en efficiënt mogelijk is.