Tijdens Adobe Summit introduceerde Adobe de nieuwe mogelijkheden van Adobe Cloud Platform, de onderliggende cross-cloud architectuur die content en data samenbrengt. Adobe Cloud Platform wordt ondersteund door Adobe Sensei, het kunstmatige intelligentie en machine learning framework van Adobe. Adobe Cloud Platform is onder andere uitgebreid met een nieuw eenduidig klantprofiel waarin alle beschikbare data binnen een organisatie, intelligente diensten en het voldoen aan de Algemeen Verordening Persoonsgegevens (AVG) gecombineerd worden. Deze en andere nieuwe functies lossen de belangrijkste uitdagingen waarmee marketeers, data-wetenschappers en ontwikkelaars geconfronteerd worden op.
“Het bedrijfsleven gaat een nieuw tijdperk in. De huidige ondernemingen hebben een nieuw administratiesysteem nodig, een dat het grote volume aan content en data kan beheren en begrijpen,” aldus Brad Rencer, Executive Vice President, Digital Experience Business bij Adobe. “Als antwoord hierop introduceren wij het nieuwe Adobe Cloud Platform – het Experience registratiesysteem dat de kracht van data, content en intelligente diensten samenbrengt. Evenals een open ecosysteem, om ondernemingen op weg te helpen richting een Experience Business.” Het nieuwe Adobe Cloud Platform omvat een nieuw eenduidig klantprofiel. Adobe introduceert een Experience Cloud profiel dat alle klantgevens uit de hele organisatie samenvoegt. Dit omvat backoffice-gegevens (zoals CRM-gegevens in Microsoft Dynamics 365) en combineert deze met data die beschikbaar zijn in Adobe Experience Cloud (inclusief online gedrag, apparaatgebruik en andere blootstellingsgegevens) om een volledig en real-time beeld van klanten tijdens hun klantreis te creëren. Data wordt samengevoegd door Adobe Experience Data Models (XDM), een gemeenschappelijke datataal voor alle data binnen de organisatie, en maakt snellere, intelligentere beslissingen mogelijk via Adobe Sensei. Met Adobe Cloud Platform worden Experience Cloud klanten in staat gesteld om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbeveiliging (AVG). Er zijn ook nieuwe Adobe Exchange updates and partner-integraties. Adobe heeft verschillende nieuwe updates van de Adobe Exchange-marketplace vrijgegeven, de centrale hub voor duizenden toepassingen van derden. Deze apps maken verbinding met Adobe Experience Cloud, Adobe Creative Cloud en Document Cloud. Daarnaast heeft Adobe nieuwe partner-integraties aangekondigd die vanaf vandaag beschikbaar zijn, waaronder Hootsuite, ObservePoint, Branch, Informatica, SnapLogic, TMMData en nieuwe Adobe Cloud Platform Launch uitbreidingen voor Microsoft Bing en Microsoft Dynamics.
Adobe introduceert overigens ook nieuwe features in Adobe Advertising Cloud, wat deel uitmaakt van Adobe Experience Cloud. Adobe’s nieuwe Advertising Cloud Creative is een selfservice-platform dat Adobe’s Dynamic Creative Optimization (DCO) aanzienlijk uitbreidt door marketeers controle te geven over standaard ontwerpelementen, zoals advertentieteksten en materialen die worden gebruikt in display-advertenties. Hiermee is een snelle uitrol van nieuwe boodschappen en ontwerpen mogelijk zonder de moeizame en dure stappen van onderhandeling of het opnieuw opstarten van het designproces. Creatieve materialen die zijn ontworpen in Creative Cloud zijn automatisch beschikbaar in Adobe Advertising Cloud Creative. Vanaf daar kunnen marketeers de materialen gebruiken om hun displayadvertentie te optimaliseren. Wijzigingen kunnen eenvoudig door de marketeer zelf worden doorgevoerd. Daarnaast breidt Adobe Advertising Cloud de integratie met Adobe Analytics Cloud uit. Conversiegegevens van Adobe Analytics, zoals aanmeldingen voor een e-maillijst of een gekocht item, kunnen nu goed worden toegeschreven aan de advertenties die dit gedrag hebben beïnvloed. Daarnaast zijn gegevens van Adobe Analytics over de bestede tijd, bounces, paginaweergaven, conversies en aangepaste statistieken nu beschikbaar binnen Adobe Advertising Cloud DSP. Hiermee kan een mediastrategie worden bepaald en geoptimaliseerd.