Ads & Data: complementaire merken & maximale inkomsten?

Media / News

De oprichting van de nationale reclameregie van Telenet/SBS, Mediahuis, Proximus Skynet en Pebble Media, onder de naam Ads & Data, kan moeilijk worden onderschat. PUB sprak met het trio dat de leiderstaken onder zich verdeelt: Bart Decoster (CEO), Bart Demeulenaere (CCO) en Koen Van Rhijn (COO).

Begin 2021 jaar brachten DPG Media, Roularta en Rossel de verkoop van advertenties in magazinetitels samen onder de naam Magixx. Die regie wordt geleid door drie vrouwen: Mieke Berendsen (DPG Media), Mireille De Braekeleer (Roularta) en Anne Delavarenne (Rossel). Wellicht toeval, maar het leidende trio bij de nieuwe regie Ads & Data is geheel mannelijk. Er zijn meer verschillen: Magixx focust op magazinemerken, Ads & Data, met Mediahuis, Telenet/SBS en Proximus als aandeelhouders, gaat breder, van gespecialiseerde websites over kranten tot regionele en nationale televisie. Bart Decoster is CEO, Bart Demeulenaere neemt als CCO het commerciële luik voor zijn rekening en Koen Van Rhyn staat als COO in voor de productpoot. Wil dat zeggen dat alle input vanuit de afzonderlijke regies nu op één hoop wordt gegooid? “Zeker niet. We willen onze structuur maximaal aanpassen om te consolideren wat we vandaag al goed doen,” zegt Bart Decoster: “Alles op een hoop gooien is een slecht idee. Daarom is er een startstructuur, waarin we deels naast elkaar werken en van waaruit we synergieën en samenwerkingen laten groeien. Een paar dingen zijn meteen al anders ingedeeld.”

Hoe gingen jullie op 1 april concreet aan de slag?

Bart Decoster: “Ads & Data is een bedrijf op zich, waarbij we een maximale omzet genereren voor onze media. Zelf werken we met een functioneringsbudget. Het management – wij drie dus – rapporteert aan de raad van bestuur (aangeduid door aandeelhouders Mediahuis (44,4%), Telenet (44,4%) en Proximus (11,2%), n.v.d.r.). In die startstructuur is er uiteraard aandacht voor sales en voor de productpoot.

Foto © Jimmy Kets

[...]

Het volledige artikel leest u in PUB Magazine