Adshot loodst bedrijven booming markt van gaming binnen

Agenda / Media / News

  • 24/04/2020 15:00
  • Twitch.tv/adshot

Door Covid-19 worden geannuleerde sportevenementen zoals de Ronde van Vlaanderen vervangen door virtuele varianten, ook wel e-sports genoemd. Deze vervangende e-sportevenementen gaan vooral door op online streaming platformen zoals YouTube, Facebook Gaming en Mixer. Formule 1 en Nascar vertalen hun wedstrijden ook naar een virtuele, e-sports versie op streaming platform Twitch. Het live streaming platform kende dan ook een enorme groei sinds maart met over 1.300 miljoen uren kijktijd. Een stijging van bijna 60% in vergelijking met de eerste weken van 2020. Ook in België zijn streaming platformen al geruime tijd aan een opmars bezig. Twitch prijkt momenteel op plaats 15 van meest bezochte websites en heeft 1,2 miljoen actieve gebruikers in ons land. Gevestigd videoplatform YouTube staat op de tweede plaats, na Google.

Adshot faciliteert samenwerkingen tussen bedrijven en influencers op video en livestreaming platformen zoals YouTube en Twitch. Hierin wordt het ondersteund door Start it @KBC en imec.istart. Adshot organiseert deze op 24 april een gratis webinar om bedrijven te leren hoe ze op deze trend kunnen inspelen.

Axel Gekiere, mede-oprichter van influencer marketing platform Adshot: “De gaming industrie zet al jaren de toon wanneer het gaat over mediaconsumptie en entertainment. Bijna 15 jaar geleden waren de eerste video’s op YouTube voornamelijk gaming video’s. Twitch is in 2011 begonnen als platform van livestreams voor gaming. Als je volgt wat er gebeurt in gaming weet je hoe iedereen binnen enkele jaren de media zal consumeren. Niet toevallig zijn de grootste live streaming platformen in de handen van de vier grootste technologiebedrijven ter wereld: Facebook, Microsoft, Amazon en Google. Jongere generaties kijken al jaren naar gaming en e-sports. Covid-19 heeft er enkel voor gezorgd dat de mediashift sneller heeft plaatsgevonden dan verwacht.”

Deze drastische shift in de dagdagelijkse mediaconsumptie wordt met argusogen gevolgd door marketeers, die hier opportuniteiten zoeken. Eén van de snelste manieren om een merk te introduceren bij het kijkpubliek op Twitch en andere platformen is om te werken met de makers van deze streamsessies, ook wel influencers genoemd.

“Met Proximus zijn we al geruime tijd bezig met e-sports. Zo hebben we de ePro league (de digitale variant van de Belgische voetbalcompetitie, red.) en verschillende toernooien van League of Legends en Counter-Strike die we uitzenden op ons eigen digitale kanaal Proximus Pickx en Twitch. Omwille van de huidige lockdown situatie hebben we ook enkele nieuwe esport competities gelanceerd. De meeste van deze competities promoten wij ook via influencers op Twitch en YouTube, waarvoor we samenwerken met Adshot,” zegt Tijs Verthé, digital communications specialist bij Proximus

Adshot, dat tevens genomineerd is voor start-up van het jaar, leert merken al vier jaar over platformen zoals YouTube en Twitch. “Door de groeiende interesse zullen we op vrijdag 24 april om 15u ook een webinar op Twitch organiseren waar we merken tonen hoe ze via influencers op livestreaming platformen hun doelgroep het best kunnen bereiken,” laat Axel Gekiere nog weten.

Over de webinar:

  • Datum: vrijdag 24/04 om 15.00u
  • Locatie: Twitch.tv/adshot
  • Duur: Half uur presentatie + Q&A.
  • Vragen mogen op voorhand ingestuurd worden naar hello@adshot.io