Cookies spelen een zeer belangrijke rol in online advertising, zeker als het gaat over programmatic media buying. Op basis van anonieme parameters kan er zo op de juiste doelgroep worden ingekocht. Echter cookies krijgen steeds vaker kritiek en worden onder andere als bron gezien van inbreuken op de GDPR-wetgeving. Bovendien is de industrie die ontstaan is rond deze vorm van dataverzameling heel ontransparant met het nodige misbruik tot gevolg, waarbij adverteerders geen goed zicht meer hebben op de media die ze inkopen en lokale uitgevers een te klein deel van de koek krijgen.
In haar missie om digitale reclame beter te maken bekijkt AdSomeNoise ook steeds wat de nieuwigheden in media zijn. Ster, regie van de Nederlandse publieke omroep, laat sinds januari geen cookies meer toe op de websites in haar portfolio. Sinds januari is het met andere woorden dus ook niet meer mogelijk om programmatic aan te kopen. Voor haar klant Exterioo.nl zijn de websites van NPO ontzettend interessant omdat uit onderzoek blijkt dat een belangrijk deel van hun doelgroep regelmatige bezoekers zijn. Met behulp van de adtech van het Gentse Adhese werd een marketplace opgezet waarin AdSomeNoise toch de juiste doelgroepen kon aanspreken met een relevante video, op een vergelijkbare manier als programmatic buying maar zonder het gebruik van cookies. Een primeur in Nederland, wereldwijd zelfs. Voor Exterioo is dit cookieless experiment een perfect voorbeeld van transparantie en relevantie. En een belangrijke eerste stap in de evolutie naar een cookieless internet waarin toch datagedreven adverteren mogelijk is met respect voor de privacy van iedere surfer.
Pieter Jadoul, media director bij AdSomeNoise, maakte meer dan 10 jaar deel uit van het Pebble Media management en kent de uitgevers kant dus heel goed: “Dat het misbruiken van cookie technologie ten nadele van de adverteerders en lokale publishers ooit moest stoppen stond in de sterren geschreven. Tot nu toe was er echter nog geen technologie om hier op een schaalbare en flexibele manier een alternatief aan te bieden. De platformen van Adhese maken cookieless adverteren mogelijk en vullen wat mij betreft een gat in de markt. We hopen dat meer publishers en adverteerders deze technologie adopteren. Tevens zijn we aan het experimenteren om ook onze data-gedreven video innovatie op deze manier naar de markt te kunnen brengen.”
Dennis Reimers, business development manager Nederland bij Adhese, besluit: “Ik ben ontzettend verheugd met deze unieke creatieve samenwerking. Met het creëren van een eigen Marketplace (Adhese Dale) heeft AdSomeNoise direct toegang tot de inventory van Nederlandse en Belgische uitgevers (Adhese Gateway) voor video, display en Inapp. Hiermee bieden wij AdSomeNoise de mogelijkheid om creatieve campagnes te ontwikkelen voor haar klanten waarbij zij zelf verschillende uitingen kunnen optimaliseren op cookie en cookieloze omgevingen. Wij kijken dan ook uit naar deze creatieve samenwerking. Persoonlijk had ik gehoopt op een volledig Nederlandse primeur, maar onze zuiderburen zijn ons weer eens voor ;).”