Advertainment: de Canada Dry van de reclame?

Marketing / Media / News

Storyboard pour BNP par Octopods

Storyboard for BNP (Octopods)


Hoewel Bla-Bla (een bekend kinderprogramma op de RTBF) duizenden kinderen leerde zingen dat reclame « bah! » is, is het vandaag uitgegroeid tot een rasechte vorm van entertainen. Een tactiek die bekend staat als ‘advertainment’ en die zowel adverteerders als consumenten verleidt.
Kathleen Wuyard Is het omdat Benjamin Honoré filmstrateeg is bij het bureau Octopods dat hij meteen een parallel ziet tussen cinema en advertainment? In ieder geval kan deze techniek volgens hem worden omschreven als « fictieve content waarin het product of de dienst van de klant fungeert als rode draad, plot of bijkomstig personage van wat we zullen maken. Het idee is om er een verhaal rond te schrijven, zonder dat het op de voorgrond komt te staan. Tegelijkertijd mogen we niet in product placement vervallen, waar het product maar een kwart van een seconde te zien is. » Een balans die des te complexer te ontdekken is omdat advertainment nog steeds relatief nieuw is in de advertentiemarkt, een decennium of zo. Onder de voorlopers citeert Benjamin Honoré BMW en « The Escape », de kortfilm met Clive Owen die veeleer aan een Bond-film doet denken dan aan een reclamespot. Succesvol en extravagant geprezen bij de release, werd de spot meer ontwikkeld als noodzaak dan als willetje van BMW om de cinema in te duiken. « Het maken van zulke films is een economische reflectie op de mediabudgetten, » legt Benjamin Honoré uit. « {Die reflectie viel samen met...}
Lees het volledige dossier over advertainment in PUB 02.