AEG en AB op zoek naar de Belgische waskrak
Belgische vrouwen zijn echte waskraks en mannen grote klunzen, dat is een van de conclusies uit de online survey van AB voor AEG. Via een digitale enquête over wassen en drogen wou AEG, producent van elektrische en elektronische onderdelen en apparaten, extra extra naambekendheid verwerven en nieuwe e-mailadressen genereren. Bijna 6000 enthousiastelingen namen tijdens de zes weken durende campagne deel aan de enquête. De conclusie? Algemeen ligt de kennis (bij vrouwen) hoog. Zo weet 97% dat een scheutje azijn een vervangmiddel is voor wasverzachter en liefst 99% dat wol best bij 30°C gewassen wordt en weet 68% dat centrifugeren in de wasmachine 20 à 25% energie bespaart bij het machinedrogen. Twee winnaars ontvingen een AEG wasmachine of droogkast.
De campagne wierp duidelijk zijn vruchten af. Van de 6000 deelnemers tekenden een dikke 3000 respondenten in op de AEG-nieuwsbrieven en deelden ongeveer 1200 deelnemers hun resultaat op Facebook. Dat laatste bleek een slimme tactiek met het oog op free publicity en extra instroom. Ook door de media werd de enquête opgepikt. Gerrit Decock, marketing manager bij Electrolux Benelux is alvast tevreden met het resultaat: « Fijn om te zien hoe deze campagne, met een minimum aan middelen, in alle opzichten zo goed scoort. Ze bevestigt de ingeslagen digitale weg en het belang van een eenvoudig maar scherp idee. »