AG draagt zorg voor werknemers

Vertaalde artikels

“Supporter van jouw leven!” Of verzekeraar AG dat ook voor haar werknemers is? Voor Inge Vandewiele, employer branding & employee communication, is daar geen twijfel over mogelijk. De vier interne waarden ‘Care, Dare, Deliver & Share’ maken het voor al wie er werkt een uniek bedrijf.  - Astrid Jansen

Waarvoor staan die vier waarden ‘Care, Dare, Deliver & Share’ van AG?

AG ‘draagt zorg’ voor haar werknemers met een warme en inspirerende werkplek. We werken aan een nieuw project: de AG Campus, een nieuwe ruimte die een cultuur bevordert waarin leren en innovatie alomtegenwoordig zijn. Onze werknemers zullen er opleidingsruimtes vinden, een congrescentrum en samenwerkingsruimte gewijd aan de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Innovatie speelt een belangrijke rol. Je moet ‘durven’: daarom moedigen we werknemers aan om initiatief te nemen. We geven hen de kans om hun talenten te tonen en ontwikkelen, maar ook om nieuwe vaardigheden te leren. ‘Deliver’staat voor het feit dat we resultaten willen bereiken voor onze klanten en dat we ons klaarstomen voor de toekomst. Ten slotte is ook ‘delen’ belangrijk in een bedrijf dat zo groot is als AG en dat toch familiaal wil blijven. We helpen elkaar groeien en als werkgever bieden we veel opleidingsmogelijkheden aan, zodat onze werknemers heel hun carrière en leven kunnen blijven leren.

Digitalisatie is belangrijk in de verzekeringssector, want zo kan je de customer experience verbeteren. Wat betekent dat voor jullie human resources? 

Wat betreft interne communicatie verbetert de digitalisatie de ervaring van medewerkers, het is een hefboom voor verbetering. Zo hebben we onlangs een intern sociaal netwerk gelanceerd waarmee onze medewerkers nog closer met elkaar kunnen zijn. Bovendien blijven we investeren, zowel in technische middelen als in hun ondersteuning, zodat onze werknemers zich op hun gemak voelen in deze digitale wereld. We werven elk jaar tientallen medewerkers aan om onze IT-afdeling te versterken, die vandaag ongeveer 700 personen telt. Digitalisatie vereist nieuwe vaardigheden (data scientists, digitale marketeers, experts in netwerkbeveiliging,…)! Dat is ook voor ons niet anders. Maar digitaal is niet alles. Als verzekeraar geven wij de voorkeur aan persoonlijk contact in combinatie met de voordelen van digitaal. Zowel voor onze klanten, die kunnen rekenen op de expertise van onze partners en een persoonlijke service, als voor onze werknemers. Deze laatsten moedigen we bijvoorbeeld aan om hun ervaringen te delen via inspiratiesessies en andere informelere momenten, die hen over alle afdelingen heen met elkaar in contact brengen en networking stimuleren.

 Wat is het belangrijkste doel van dat nieuwe intern sociaal netwerk voor werknemers? We hebben ervoor gekozen om het Connect AG te noemen, omdat het platform werknemers verbindt op basis van hun professionele interesses en behoeften. Ze kunnen samenwerken aan een project, nieuwe contacten leggen, hun mening delen, dingen leren en hun collega’s inspireren. Zo’n tool helpt om de samenwerking tussen collega’s te verbeteren, maar ook de kijk op AG als werkgever en als merk. Onze interne communicatie is meer en meer gericht op de kwaliteit van samenwerking, en dat geldt ook op vlak van klantervaring. Daarom zijn evenementen zo belangrijk. We organiseren veel initiatieven om medewerkers van verschillende afdelingen met elkaar in contact te brengen. Hoe helpen jullie werknemers om het beste uit hun carrière te halen?   Door hen een warme en gezinsvriendelijke werkomgeving te bieden, maar ook een breed scala aan opleidingen zodat ze kunnen evolueren naargelang hun interesses en ambities. Daarnaast stimuleren we actief intern verkeer. Zo hebben we sinds vorig jaar een Fly&Try-programma waarmee werknemers voor een dag een andere dienst kunnen ontdekken. Daarmee kunnen ze meer leren over andere functies en afdelingen. Dat programma kan hen natuurlijk inspireren voor later, maar het zorgt ook voor een betere samenwerking omdat het helpt om beter te begrijpen hoe anderen werken. We hebben ook een programma opgezet dat is gericht op de lichamelijke en geestelijke gezondheid van onze werknemers. De afgelopen maanden hebben we onze visie op onze rol als werkgever echt verfijnd. Onze vernieuwde employer branding draait rond optimisme en durf. Durf te dromen, durf initiatief te nemen, durf grenzen te verleggen. Kortom: durf ervoor te gaan. Dat is de spirit die we zoeken bij onze huidige en toekomstige werknemers.


Wat verstaan jullie onder een ‘aangename werkomgeving’?
 Dat gaat vooral over relatie tussen werknemers. Onderzoek heeft aangetoond dat de tevredenheid van werknemers in grote mate afhangt van wat hen rechtstreeks raakt: de inhoud van hun werk, de relatie met hun collega’s, de relatie met hun directe leidinggevende,… Wij zijn ons bewust van het belang van deze aspecten. Daarom houden we bij het aanwerven van nieuwe collega’s niet alleen rekening met vaardigheden, maar ook met attitude. Ze moeten namelijk deel uitmaken van AG en van het team waarin ze zullen werken. We coachen managers ook om hun talenten optimaal te benutten. Het doel is om een ​​complementair team op te bouwen waarin iedereen toegevoegde waarde biedt. We moedigen daarom een open dialoog aan waarin alles met respect kan worden gezegd. Daarnaast bieden we flexibele werkschema’s en mogen werknemers één dag per week van thuis werken. Hoewel resultaten belangrijk zijn, geven we hen het vertrouwen en de verantwoordelijkheid om op zichzelf te werken.