AG Insurance, van marktleider naar merkleider

Communication / Innovation / Marketing / News

berenagMet meer dan 1 miljoen verzekeringen in portefeuille heeft AG Insurance in de tak ‘auto’ een marktaandeel van zowat 15 %. Maar in de veranderende wereld van vandaag, waarin digitaal de nieuwe referentie wordt, moet elk merk beginnen stilstaan bij zijn rol van morgen. Zal een marktleider morgen ook nog relevantie hebben? Is huidig succes een betrouwbare indicatie voor de levensduur van een bedrijf? AG Insurance kijkt bewust naar voren en werkte de voorbije jaren aan zijn imago, in de hoop om het referentie verzekeringsmerk van de Belgen te worden. Op 23 oktober startte een grootscheepse imagocampagne van AG Insurance, de eerste B2C-campagne op grote schaal voor de verzekeringsmaatschappij, ontwikkeld in samenwerking met bureau FamousGrey en animatiestudio Made in Brussels. De boodschap? ‘Wacht niet op je volgende leven. Leef nu al voluit met AG!’. 
nathalie erdmanis Voor tekst en uitleg verwelkomde de BMMA Nathalie Erdmanis, Director Strategic Marketing & Branding bij AG Insurance, op zijn traditionele BMMA-lunch bij Jeux d’Hiver met ditmaal als thema ‘From market leader to brand leader.« 1 op 3 Belgen heeft een verzekering bij AG, maar toch hebben velen onder hen geen beeld van ons. AG is nochtans bijna 200 jaar oud en dekt heel wat soorten verzekeringen. En als je merk niet gekend en geliefd is, loop je het risico dat klanten je verlaten. Een sterk merk zorgt voor een emotionele voorkeur, » klinkt het bij Nathalie Erdmanis. Er was dus nood aan verandering. Toch zijn er weinig bedrijven die hierover durven nadenken. « Bedrijven denken maar al te vaak ‘we verkopen goed, dus waarom veranderen?’. »
AGVIGNETTE-600x286Bij AG Insurance heerst het besef dat ze ook naast de consument aanwezig moeten zijn al enkele jaren. Zo hebben ze onder meer geïnvesteerd in sportsponsoring (Memorial Van Damme, Olympische Spelen,…). Om nog een stap verder te gaan stapten ze in zee met FamousGrey voor hun allereerste imagocampagne. « We zijn vertrokken vanuit het idee dat mensen op het einde van hun leven vaak spijt hebben van de dingen die ze niet hebben kunnen of durven doen, » legt Nathalie Erdmanis uit. « Daarom kozen we voor de baseline ‘Wacht niet op je volgende leven. Leef nu al voluit.’ Onze spots met de beren en de struisvogel willen deze dan ook volledig weerspiegelen. De resultaten van de campagne spraken voor zich: onze Top of Mind steeg van 10% naar 13% in drie waves. Na de derde wave verkoos zelfs één op de twee bevraagden onze reclame. Onze reputatie groeide dan ook van 20% naar 25%. 48% van onze nieuwe sollicitanten zeiden bovendien dat ons merk de aanleiding was van hun sollicitatie. » Binnenkort lanceert AG het derde luik van haar imagocampagne, ook nu weer met enkele vierpotige figuren in de hoofdrol.
AGInsurance