AIR EN AMNESTY LATEN BOODSCHAP MISSEN

Crea / News

Amnesty AirElk jaar gaat Amnesty International op zoek naar mensen die kaarsen willen verkopen. “We zijn een organisatie die steunt op de inzet van vrijwilligers,” verduidelijkt Pauline Chauvel, communicatieverantwoordelijke bij Amnesty International. “Het is dankzij hen dat wij als organisatie de mensenrechten kunnen blijven verdedigen.” Om die nieuwe vrijwilligers te rekruteren, doet Amnesty al jarenlang een beroep op een call center. Maar dit jaar kwam Air met een creatievere en meer persoonlijke aanpak: The Missed Call.
“Niets zo lastig als tijdens de werkuren opgebeld worden door een call center. Daar heeft niemand tijd voor of goesting in,” vertelt Bart Gielen, creative director bij Air. “Daarom lieten we dit jaar de mensen zélf beslissen wanneer ze tijd hadden om naar de oproep van Amnesty te luisteren. We ontwikkelden een programma waarmee we mensen een gemiste oproep gaven, zonder ze effectief op te bellen.” Er werd een bericht achtergelaten op de voicemail. Niet zomaar een bericht maar wel het persoonlijk verhaal van Yves Makwambala. Yves, een voorvechter van meer democratie in z’n thuisland Congo, zat meer dan een jaar gevangen in Kinshasa onder valse beschuldigingen. Een politiek afrekening dus. Het is enkel en alleen door de aanhoudende druk van de Amnesty-vrijwilligers die meer dan duizend brieven schreven, dat hij uiteindelijk vrijgelaten werd. “Yves weet als geen ander hoe belangrijk het werk van de Amnesty-vrijwilligers is. Dat maakt van hem de meest geschikte persoon om mensen aan te sporen om zelf ook vrijwilliger te worden. Veel geschikter dan een anonieme stem vanuit een call center," besluit Bart Gielen.