AKQA Brussels en VSV willen dat je de juiste dingen pakt

4schools / Crea / News

'Als je iets pakt, pak dan de trein': Met deze opmerkelijke campagnelijn wilde Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) onze wegen veiliger maken tijdens de eindejaarsperiode. Uit cijfers blijkt dat rijden onder invloed van drugs een steeds groter probleem wordt. Daarom bedacht AKQA Brussels een opvallende campagne die inspeelt op de leefwereld van clubgangers.
​​
De statistieken over rijden onder invloed van drugs tonen een zorgwekkende trend. In 2023 vonden er meer dan 400 verkeersongevallen met letsels plaats waarbij drugs in het spel was, waarvan meer dan 10 met een dodelijke afloop. ​AKQA Brussels bedacht een campagne die inspeelt op de leefwereld van feestgangers, geïnspireerd op de underground technocultuur. Met slogans als “Als je iets pakt, pak een taxi” en “Als je iets fixt, fix een nuchtere chauffeur” maakt de campagne gebruik van directe, herkenbare taal om haar boodschap krachtig over te brengen. Die boodschap sprong nog meer in het oog door een grafische stijl, gebaseerd op de visuele codes van house- en technoclubs.

De undergroundsfeer vertaalde zich ook in de mediakeuze met massale wildpostering rond clubs en discotheken, alsook DOOH en guerilla binnenin de clubs. Daarnaast werd samengewerkt met Vlaamse influencer Jonatan Medart. In de online reeks Komen Plannen toont Medart samen met vrienden hoe een Veilig Thuis-Plan er in de praktijk uitziet. Door (fiets)taxi’s te regelen, slaapplaatsen te fixen, of een feestbus in te lassen, liet de reeks zien dat verantwoord uitgaan eenvoudig en haalbaar is.

De campagne is in première gegaan op Extrema Noir in Hasselt op 20 en 21 december met een billboard die werd omgevormd tot slaapplaats, waarin feestgangers veilig kunnen overnachten. De special build werd daarna ook ingezet bij andere discotheken. 

 

CREDITS:
Client: Vlaamse Stichting Verkeerskunde
​Clients: Ingrid Geeraerd, Lynne Vincent, Stijn Dhondt

Agency: AKQA Brussels
​ECD: Peter Ampe
​Creative team: Familie Leysen
​Account team: Leen Van Lint & Lies Bernaer
​Strategic planner: Britt Decraen & Dominique Poncin
​Design Director: Jan Sidgwick
​Desktop Publisher: Franco Scaramuzza
​​
​Head of Digital: Joachim François
​Performance Marketeer: Jonas Sprengers ​
​Social creative: Florentien Duquet
​​
​Head of Production: Olivia Naudts
​Producer: Bram Busschots
​Post Production: AKQA Productions
​Audio Expert: Myriam Maes
​Animation: Jan Sidgwick & Gilles Desplanque
​Sound & Music: Mathieu Savenay

PR Agency: AKQA Brussels PR
​PR managers: Janne Pirard en Stephanie Van Bets