AKQA Brussels en VSV willen dat je de juiste dingen pakt
'Als je iets pakt, pak dan de trein': Met deze opmerkelijke campagnelijn wilde Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) onze wegen veiliger maken tijdens de eindejaarsperiode. Uit cijfers blijkt dat rijden onder invloed van drugs een steeds groter probleem wordt. Daarom bedacht AKQA Brussels een opvallende campagne die inspeelt op de leefwereld van clubgangers.
De statistieken over rijden onder invloed van drugs tonen een zorgwekkende trend. In 2023 vonden er meer dan 400 verkeersongevallen met letsels plaats waarbij drugs in het spel was, waarvan meer dan 10 met een dodelijke afloop. AKQA Brussels bedacht een campagne die inspeelt op de leefwereld van feestgangers, geïnspireerd op de underground technocultuur. Met slogans als “Als je iets pakt, pak een taxi” en “Als je iets fixt, fix een nuchtere chauffeur” maakt de campagne gebruik van directe, herkenbare taal om haar boodschap krachtig over te brengen. Die boodschap sprong nog meer in het oog door een grafische stijl, gebaseerd op de visuele codes van house- en technoclubs.
De undergroundsfeer vertaalde zich ook in de mediakeuze met massale wildpostering rond clubs en discotheken, alsook DOOH en guerilla binnenin de clubs. Daarnaast werd samengewerkt met Vlaamse influencer Jonatan Medart. In de online reeks Komen Plannen toont Medart samen met vrienden hoe een Veilig Thuis-Plan er in de praktijk uitziet. Door (fiets)taxi’s te regelen, slaapplaatsen te fixen, of een feestbus in te lassen, liet de reeks zien dat verantwoord uitgaan eenvoudig en haalbaar is.
De campagne is in première gegaan op Extrema Noir in Hasselt op 20 en 21 december met een billboard die werd omgevormd tot slaapplaats, waarin feestgangers veilig kunnen overnachten. De special build werd daarna ook ingezet bij andere discotheken.
CREDITS:
Client: Vlaamse Stichting Verkeerskunde
Clients: Ingrid Geeraerd, Lynne Vincent, Stijn Dhondt
Agency: AKQA Brussels
ECD: Peter Ampe
Creative team: Familie Leysen
Account team: Leen Van Lint & Lies Bernaer
Strategic planner: Britt Decraen & Dominique Poncin
Design Director: Jan Sidgwick
Desktop Publisher: Franco Scaramuzza
Head of Digital: Joachim François
Performance Marketeer: Jonas Sprengers
Social creative: Florentien Duquet
Head of Production: Olivia Naudts
Producer: Bram Busschots
Post Production: AKQA Productions
Audio Expert: Myriam Maes
Animation: Jan Sidgwick & Gilles Desplanque
Sound & Music: Mathieu Savenay
PR Agency: AKQA Brussels PR
PR managers: Janne Pirard en Stephanie Van Bets
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Community & Project Manager (m/f/d) - Hopscotch Season
Are you looking for dynamism and creativity? Do you have a passion […]
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]