Angélique Hanchir, communicatieadviseur bij Fost Plus, reageert: “De netheid rondom glasbollen is een echte uitdaging. Samen met de intercommunales BEP en in BW hebben we besloten het over een andere boeg te gooien. Deze campagne bewijst dat duurzame communicatie niet saai hoeft te zijn en dat humor werkt om verandering teweeg te brengen.”
Albert Heijn en Fost Plus winnen vierde editie Sounds of Change
Sounds of Change, de prijs voor audioreclame van Var, RMB, Bubka en PUB met focus op duurzaamheid en creativiteit in audio advertising, bekroont opnieuw twee radiospots.
Ter herinnering: de juryleden zijn: Fred Dorsimont (Behaven), An Rietjens (Serviceplan), Wim Vermeulen (Bubka), Lionel Lammens (ex-MIVB), Marine Dehossay en Evy Van Ruyskensvelde (PUB).
De jury beoordeelde intussen een vierde reeks van radiospots en toetste die nauwkeurig af aan zes volgende criteria: honesty, commitment, urgency, clarity, shared value en creativity. Elke campagne werd onderzocht op haar potentieel om luisteraars aan te zetten tot positieve gedragsverandering. Deze ronde trokken twee initiatieven in het bijzonder de aandacht van de jury vanwege hun creativiteit, impact en vermogen om het publiek te mobiliseren voor concrete actie ten gunste van duurzaamheid. De winnaars van deze editie zijn...
Albert Heijn (Noorden)
Albert Heijn overtuigde de jury met een warme reclamecampagne gericht op gezinnen aan de start van het nieuwe schooljaar. Vooral het laagdrempelige karakter van de campagne bleek doorslaggevend voor de jury: “Albert Heijn komt met deze spot tegemoet aan iets dat in werkelijkheid zeer belangrijk is, de betaalbaarheid van basisvoedsel voor een doorsnee gezin. Het liedje maakt het bovendien licht en laagdrempelig, want ‘een brood voor nog geen euro,’ da’s een brood voor iedereen’.”
Scoort hoog op: shared value en honesty
“Bij Albert Heijn geloven we heel hard in beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Met een sterke promo die maar liefst het hele jaar doorloopt op volkoren brood spelen we in op die belofte. In combinatie met het aanstekelijke liedje dat in ieders hoofd is blijven hangen, is dit een campagne geworden waar we bijzonder trots op zijn,” reageert marketing & communicatie directeur van Albert Heijn Els Lagrou.
Fost Plus (Zuiden)
Fost Plus verraste de Sounds of Change-jury met een unieke spot rond de recyclage in glasbollen. Met zijn uiterst humoristische aanpak is deze campagne van Fost Plus een terechte winnaar volgens de jury, die de spot als volgt omschrijft: “Authentiek en uiterst efficiënt, en dat zonder ons de les te willen spellen.”
Scoort hoog op: creativity en commitment
Ter info: de voorselectie van deze spots gebeurt door Var en RMB, basis van de 17 SDGs (Sustainable Development Goals). De uitreiking van deze Sounds of Change awards vindt plaats op 20 november tijdens de conferentie Orbit by PUB XP. Boek hier uw tickets.