ALDI en Serviceplan zetten huismerken op het menu

ALDI en Serviceplan pakken uit met een nieuwe campagne die de huismerken van de discounter in de kijker zet. De campagne maakt via herkenbare huiselijke taferelen duidelijk dat je niet meer hoeft te kiezen tussen prijs en kwaliteit, want dat je met de huismerken het beste van beide werelden krijgt. De 360°-campagne wordt gecommuniceerd via paid en owned media zoals tv- en radiospots, social media, de website, newsletters en de digitale folder.
De voorbije jaren is het prijsaspect nóg belangrijker geworden voor de consument. Klanten willen besparen, waardoor de populariteit van huismerken alleen maar is toegenomen. Er bestaat wel scepsis over de kwaliteit, maar dat is onterecht wat de ALDI-huismerken betreft. Want bij de ontwikkeling van zijn assortiment vertrekt ALDI steeds vanuit de kwaliteit van de producten. Daarom scoren ALDI-huismerken vaak even goed als A-merken bij onderzoek door consumentenorganisaties, productvergelijkingen in de media en beoordelingen door de consumenten zelf.
De geïntegreerde campagne speelt in op het de betaalbaarheid van de huismerken en het feit dat de huismerken op het vlak van kwaliteit niet moeten onderdoen voor A-merken. Serviceplan, het creatieve agentschap van ALDI, werkte een concept uit waarbij op sympathieke wijze vier huiselijke situaties werden getoond met telkens een (bekroond) huismerk in de hoofdrol: de bolognesesaus van Palazzo, het vloeibare wasmiddel van Tandil EXPERT, het scheersysteem van MAN by Biocura en de ambachtelijke ham van Délifin. Er werden tv- en radiospots gemaakt van 15 seconden, socialmediaposts, een digitale folder, en materiaal voor andere owned media.
In elke spot wordt dezelfde mechaniek gehanteerd om te vertellen dat ALDI-producten net zo goed doen waarvoor ze bedoeld zijn als die van A-merken, maar dan voor minder geld. Daarbij wordt op een tongue-in-cheek toon de nadruk gelegd op evidente eigenschappen van de producten, in plaats van op grote USP’s: zo scheert het scheersysteem van ALDI “even glad”, houdt het wasmiddel “even lang proper” en maakt de bolognesesaus “even mooie vlekken”... Dit wordt geïllustreerd in huiselijke taferelen die – met een knipoog - heel herkenbaar zijn voor het brede publiek.
De campagne kwam tot stand in samenwerking met KXRXT, fotograaf Jente Boone, Publicis Groupe en de andere agentschappen binnen de Serviceplan Group: Plan.Net en Mediaplus.
Credits
Client: ALDI
Agency: Serviceplan
Account Director: Kathleen Driscart
Account team: Lise Van der Veken, Emerson De Oliveira
Strategy: Dimitrios Lemonias, Gregory Pin
Creative Director: Tony Naudts-Ducène
Creatives (AD/Copy): Marc Thomasset, Nathalie Strybos, Thierry Wiebking, Pieter Delanghe, copyNL
DTP: Sylvain Kasprzyk, Lionel Petit
Retouche: Denis Roumegoux
Motion Design: Bert Landeloos
Production Company: KXRXT
Photography: Jente Boone
Digital Agency: Plan.Net
Project Manager: Amandine De Vlieghere, Annelies Neys
Digital Media Agency: Mediaplus
Social Media: Ellen Potoms, Emerson De Oliveira
Media Agency: Publicis – Maarten Keyen, Samy Belakbir
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]