ALDI stopt folder in melkbrik

News / Retail

Retailer ALDI innoveert met de melkbrikken van zijn huismerk Milsa. Een QR-code op de zijkant van het brik volle, halfvolle en magere melk leidt de consument rechtstreeks naar de digitale versie van de welbekende ALDI-folder. ALDI is voor zover bekend de eerste Belgische retailer die zijn productverpakkingen inzet voor dit doel. Deze innovatie kan de definitieve doorbraak betekenen voor de digitale folder, zegt men bij ALDI. Hoewel die al jaren bestaat, vindt slechts een minderheid van de Belgen de weg naar de digitale folder. “Momenteel strandt het bereik van onze digitale folder op ca. 10% van het bereik van onze papieren folder”, zegt Isabel Henderick, managing director Marketing & Communication bij ALDI België. Die folder wordt in heel België verspreid op 4,4 miljoen exemplaren in vier taalversies: Nederlands, Nederlands-Frans (Brussel), Frans (Wallonië) en Duits-Frans (Oost-België) “Het potentieel is echter groot. Zodra consumenten de weg vinden naar de online folder, wordt die gemiddeld 3 à 4 minuten doorbladerd per sessie. Dat is flink boven de benchmark .”

Uit marktonderzoek blijkt dat de Belg digitale folders maar moeilijk toegankelijk vindt. “Door een QR-code te integreren op onze melkbrikken, die onmiddellijk doorlinkt naar onze online folder, willen we die drempel verlagen en consumenten stimuleren de folder meer digitaal te lezen”, vervolgt Henderick. En die folders blijven belangrijk. ALDI investeerde de voorbije jaren flink in radio- en televisiespots en in OOH-advertenties, maar de wekelijkse folder blijft het belangrijkste communicatiekanaal van de retailer.

Isabel Henderick

Folder binnen handbereik

ALDI koos niet toevallig voor melkbrikken. Melk is op verschillende momenten van de dag onmisbaar: ontbijt, koffiepauze, vieruurtje van de kinderen, tijdens het koken... Bovendien: bijna 1 op de 4 liter melk die in België verkocht wordt, komt uit een ALDI-winkel (bron: NielsenIQ). Met een QR-code op Milsa- melkbrikken heeft de consument de ALDI-folder steeds binnen handbereik. En voor meer dan 7 op de 10 Belgen is de reclamefolder een vaste wekelijkse afspraak. Prijzen vergelijken (49%), opsnorren van promoties (44%) en de wekelijkse boodschappen inplannen (35%) zijn de belangrijkste redenen om een reclamefolder te doorbladeren. Reclamefolders bieden kortom een hulpmiddel om de koopkracht te beschermen, blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van ALDI.

Uitdagingen

Volgens ALDI heeft de reclamefolder wel degelijk een toekomst. “Reclamefolders zijn nog steeds het belangrijkste communicatiekanaal met de consument”, zegt Henderick.  “We merken dat onze klanten het beschouwen als een geliefde wekelijkse afspraak. Dat vertaalt zich voor ALDI in de titel Beste Folder van het Jaar, nu al drie jaar op rij.”  De folder zal zeker niet verdwijnen, benadrukt Henderick. Al staat de papieren reclamefolder voor grote uitdagingen. De kosten voor zowel drukwerk, gemeentetaksen als bedeling zijn de laatste jaren fors toegenomen. “Als discounter is het niet meer dan normaal dat we constant nadenken over manieren om de kosten te drukken en zo lage prijzen te garanderen voor onze klanten”, zegt Henderick.

Testfase

ALDI is de eerste retailer in België die zo zijn productverpakkingen betrekt in een poging om de consument te leiden naar de digitale folder. “Wat de toekomst brengt, is ook voor ons nog onzeker”, besluit Henderick. “We geven dit project alle kansen en tijd om het nadien grondig te evalueren”. De zes maanden durende test – exclusief in België – wordt alvast van nabij gevolgd door ALDI-vestigingen in andere landen. Tijdens of na de testperiode kunnen ook andere ALDI-producten de QR-code krijgen. En eventueel krijgt de digitale folder toeters en bellen om die nog aantrekkelijker te maken. Die folder is dezelfde als de fysieke folder, maar nu al is die verrijkt met animaties en bijkomende productinformatie.