ALDI verkoopt - naar eigen zeggen als eerste supermarktketen in België - enkel nog rozen die afkomstig zijn uit eerlijke handel. Dankzij het engagement van ALDI met Fairtrade Belgium zijn de telers en hun arbeid(st)ers in Afrika zeker van steun op lange termijn.
Fairtrade Belgium is verheugd met de actie van ALDI. “Dat ALDI de switch maakt naar Fairtrade rozen is om meerdere redenen van belang,” zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium: “ALDI is wellicht de grootste rozenverkoper van ons land. En dankzij hun sterk engagement op lange termijn, is de impact van hun beslissing zoveel groter.”
De meerderheid van de rozen die je in België kan kopen, komen van Afrikaanse plantages. Het Fairtrade-label verzekert de koper dat de rozen geteeld werden met respect voor de arbeider en zijn omgeving. Zo kunnen de vrouwen en mannen die deze rozen kweken in betere en milieuvriendelijke omstandigheden werken, en ontvangen ze een beter loon. Naast die verbeterde werkomstandigheden ontvangen de werknemers ook nog een Fairtrade-premie van 10% van de aankoopprijs van de Fairtrade-producten, waardoor zij over extra middelen beschikken die zij vrij kunnen investeren. Hierdoor kunnen sociale, economische en educatieve projecten worden opgestart die extra kansen bieden, zorgen voor een beter bestaan en de werknemers meer eigenwaarde geven.
De meerderheid van de rozen die je in België kan kopen, komen van Afrikaanse plantages. Het Fairtrade-label verzekert de koper dat de rozen geteeld werden met respect voor de arbeider en zijn omgeving. Zo kunnen de vrouwen en mannen die deze rozen kweken in betere en milieuvriendelijke omstandigheden werken, en ontvangen ze een beter loon. Naast die verbeterde werkomstandigheden ontvangen de werknemers ook nog een Fairtrade-premie van 10% van de aankoopprijs van de Fairtrade-producten, waardoor zij over extra middelen beschikken die zij vrij kunnen investeren. Hierdoor kunnen sociale, economische en educatieve projecten worden opgestart die extra kansen bieden, zorgen voor een beter bestaan en de werknemers meer eigenwaarde geven.
Voor de klant heeft de switch enkel voordelen: het boeket rozen dat hij koopt blijft van de hoogste kwaliteit. Bovendien steunt hij er voortaan de telers in Afrika mee. Aan de prijs van een boeket rozen verandert er niets. ALDI neemt de investering in het certificaat en daarmee de steun aan Fairtrade voor eigen rekening. Een boeket kost nog steeds slechts 2,99 euro. Het aantal rozen per boeket of de knopgrootte van de rozen wijzigt evenmin.
De investering van ALDI in deze Fairtrade rozen is geen eenmalige stunt. ALDI heeft meerdere ambitieuze doelstellingen qua duurzaamheid. Zo zijn er strenge regels rond dierenwelzijnsbeleid en de inkoop van cacao, palmolie, vis, vlees, textiel, koffie en thee. Hans De Bremme, directeur Corporate Responsibility bij ALDI: “Als succesvolle retailer in België nemen wij onze verantwoordelijkheid op. We gebruiken onze aankoopkracht om in alle sectoren te streven naar veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden, de bescherming van het milieu en haar natuurlijke hulpbronnen. Verantwoord handelen is niet toevallig een van de kernwaarden van ALDI.”