Alessandro Manfredi (Unilever): "Aan creativiteit zonder discipline heb je niets"

Marketing / News

Terwijl het vertrouwen in marketing afneemt en het begrip ‘purpose’ aan erosie onderhevig lijkt, groeit Dove, Unilevers paradepaardje op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen – stug door. Dat moet ook wel volgens Alessandro Manfredi, global chief marketing officer Dove, omdat “we zonder groei we niet in staat zouden zijn dezelfde impact op de samenleving te hebben.” Een gesprek over de noodzaak van een missie en de kracht van creativiteit. 

– Nils Adriaans, hoofdredacteur CreativeNL

Volgens het recente Brand Footprint-rapport van Kantar laten van de mondiale top 50-merken in de FMCG-sector alleen Dove en Vim al tien jaar een solide groei zien. 

“Kantar-data maken duidelijk dat merken die zich ‘sterk’ op purpose profileren in de afgelopen twaalf jaar ongeveer twee keer zo hard groeiden als merken die dat ‘gemiddeld’ doen. Als je dus succesvol wilt zijn, moet je missie in je businessmodel verankerd zijn. En dat is precies wat we bij Dove hebben gedaan.”

Wat is het geheim van het merk Dove?

“Alles wat we doen is gebaseerd op onze missie, zelfs onze productinnovaties. Wij hanteren een activistische strategie, waarmee we op de lange termijn systemische verandering in de beautywereld teweeg willen brengen. Een voorbeeld: onlangs hebben we ontdekt dat 60 procent van de meisjes onder 13 jaar videospelletjes speelt. En uit eigen onderzoek, dat is gepubliceerd in samenwerking met Women in Games en het Centre for Appearance Research, bleek dat een ruime meerderheid van meisjes en vrouwen vond dat die spelletjes een verkeerd beeld van vrouwen geven – daar wilden we wat aan veranderen. Samen met partners uit de games-industrie hebben we actie ondernomen om dat beeld bij te stellen en meisjes te helpen om zichzelf te leren waarderen.”

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE