Alitalia zet passie en schoonheid in

Crea / News

Alitalia-spot-2016-1-600x400Alitalia onthulde gisteren een lijn nieuwe uniformen tijdens een modeshow op het 'Nazionale Spazio Eventi' in Rome. De lijn werd ontworpen door de Italiaanse ontwerper Ettore Bilotta en werd op maat gemaakt door een team van 500 Italiaanse medewerkers. Maar nog meer in het oog springt de nieuwe internationale merkcampagne. “Italië staat voor schoonheid, hartelijkheid, passie, gastvrijheid en een manier van leven die over de hele wereld bewondering oogst. Het land zet onmiskenbaar de toon op het gebied van stijl en innovatief design. Het Alitalia van vandaag is als nationaal symbool doordrongen van de meest verfijnde kwaliteiten waarom dit land bekendstaat. Precies in die geest introduceren we onze nieuwe internationale merkcampagne. We bijten de spits af met een tv-spot die het beste toont van wat Italië te bieden heeft, en die laat zien welke belangrijke rol het land vervult op het wereldtoneel,” zegt Cramer Ball, CEO van Alitalia.

Twee weken lang vonden er filmopnames en fotoshoots plaats op tal van locaties, waaronder Alitalia’s hub op de luchthaven Rome Fiumicino en aan boord van de vliegtuigen. De fotocollectie van de campagne werd gemaakt in studio’s in Milaan. Alitalia schakelde Pierpaolo Ferrari in, een van de meest gerenommeerde modefotografen in Italië. Hij kreeg de opdracht de nuances van de Italiaanse schoonheid uit te drukken. Dat deed hij onder meer met een reeks verbluffende beelden van de nieuwe uniformen van het Alitalia- personeel.

De campagne omvat ook een reeks webvideo’s die facetten van de Italiaanse hartelijkheid en gastvrijheid laten zien, samen met de vaardigheid en ervaring die Alitalia door een opmerkelijk vernieuwingsproces loodsen, en een selectie interviews met de partners van het bedrijf, waaronder exclusieve en authentieke Italiaanse merken als Poltrona Frau, Lavazza, Ettore Bilotta, diego dalla palma Milano, Cantine Ferrari, Atelier Fragranze Milano en architect Marco Piva, die de nieuwe ‘Casa Alitalia’-lounges in de luchthaven ontwierp.

Het filmpje (in een versie van 30 seconden en een van 60 seconden) wordt uitgezonden op tv- zenders in grote markten als Italië, de VS, Brazilië en Duitsland, en wordt ook via sociale media verspreid. Beelden uit de campagne zullen ook gedrukt en digitaal verschijnen, en er is ook in outdoorreclame voorzien. De klemtoon ligt sterk op digitale kanalen, met een strategische aanwezigheid op de belangrijkste nieuwsportalen, entertainmentwebsites en sociale netwerken, op mobiele toestellen en tablets.

De bekroonde regisseur Federico Brugia bracht het merkverhaal van Alitalia in beeld. Hij maakte al films, muziekclips en reclamespots voor grote merken als BMW, Damiani, Audi en Dolce & Gabbana. Daarnaast werkte hij samen met grote namen uit de muziekindustrie, onder wie Elton John, Malika Ayane en de inmiddels overleden tenor Luciano Pavarotti.

Het concept voor de nieuwe campagne werd bedacht en ontwikkeld door communicatiebureau Leo Burnett Italia. De mediastrategie en -planning waren in handen van Starcom, een vaste partner van Etihad Airways Partners.

Alitalia vroeg de bekroonde Italiaanse zangeres Malika Ayane om het titelnummer van de tv-spot in te zingen. Dat werd het tijdloze Italiaanse liedje Volare. Ayane staat in Italië bekend om haar rauwe, emotionele muziekstijl. Ze bracht het nummer ook live tijdens de officiële lancering van de nieuwe reclamecampagne in Rome.

https://www.youtube.com/watch?v=c5g9Zteb1Tg