Alle winnaars AMMA 2021 op een rij

Awards / News

De winnaars van de AMMA 2021 zijn bekend. PHD is Media Agency of the Year, JCDecaux en Trustmedia winnen de Gold AMMA in hun categorie. Steven De Deyne (Proximus) werd verkozen tot Media Advertiser of the Year en LN24 is Media Brand of the Year. De jury reikt de AMMA Media Personality of the Year uit aan Luc Suykens (UBA). En Semetis en Mindshare zijn de grootste winnaars in de categorieën die de verschillende segmenten van de Media Expertise bestrijken.

Voor het trio aan het roer van LN24 - Joan Condijts, Martin Buxant en Stephan Salberter - betekent deze prijs "een erkenning van een uitzonderlijk jaar van groei en relevantie, gedreven door een zeer gemotiveerd team."

Semetis wist drie van de vier nominaties te verzilveren. "Het winnen van drie AMMA Awards is het bewijs dat ons werk tot het beste van de industrie behoort," zegt een trotse Dhan Claes, eBusiness consulting manager bij Semetis.

De vijftiende prijsuitreiking van de AMMA werd uitgezonden op het platform AMMAStream vanuit een TV-studio. Omwille van de sanitaire maatregelen mochten nooit meer dan drie personen tegelijk de studio in: geen mogelijkheid tot vreugdetaferelen en applaus. “De AMMA staan andermaal voor ‘Adapted Masters in Media Awards’," stelt Christine Jean, head of Marketing, Branding & Media Management bij AG Insurance en juryvoorzitster van de AMMA 2021. “De voltallige jury van liefst 117 personen (7 expertjury’s en een grote finale AMMA jury van 26 mediaspecialisten) en organisator Commpass willen op het einde van dit lange en interessante proces hulde brengen aan de ‘agility’, de inventiviteit, de hoge graad van aanpassingsvermogen en vastberadenheid van onze sector, zoals die bleken uit de 110 ingediende dossiers.”

PHD is Media Agency of the Year

De jury kende de prestigieuze AMMA voor Media Agency of the Year toe aan PHD, dat zo voor het eerst op de hoogste trap van het podium prijkt, voor de twee genomineerden Mindshare en MediaCom.

Steven De Deyne van Proximus is als winnaar uit de bus gekomen na de Public Voting voor AMMA Media Advertiser of the Year, voor Catherine Closset (Renault België & Luxemburg) en Ifke Nauwelaerts (Lidl Belgium).

Nieuwkomer LN24 heeft met zijn verdiensten tijdens het pandemiejaar de Gold AMMA van Media Brand of the Year verdiend, VTM wint Silver en Vice, het mediamerk voor jongeren, haalt de Bronzen AMMA binnen.

Het podium van de twee marktsegmenten binnen de categorie Media Saleshouse of the Year zier er zo uit:

"Erg trots op alle teams, geweldig werk, passie levert altijd wat op!," zegt Wim Jansen, CEO JCDecaux Belux & Israël.

"In goede en slechte tijden: DPG Media Advertising helpt merken bouwen," valt te horen bij DPG Media. "De constante focus op ‘digital first’ maakte in 2020 meer dan ooit het verschil. Tegen de trends in bleef DPG Media Advertising inzetten op het aanwerven én opleiden van digitale profielen, kwalitatieve datacaptatie en diepgaand marktonderzoek." 

Een speciale AMMA voor een speciaal jaar: de Media Resilience Award gaat naar Clear Channel. De "Media Resilience Award" is een speciale prijs die effectieve en impactvolle initiatieven bekroont vanwege media, zowel mediamerken als regies, om de Belgische samenleving te helpen het hoofd te bieden aan de Covid 19-pandemie tijdens het jaar 2020. De inzet van Clear Channel met het ‘Platform for Good’ ten dienste van de boodschappen aan de bevolking leverde een Gold AMMA op binnen deze sympathieke categorie:

Jan De Moor, managing director Clear Channel: "De laatste maanden hebben ons duidelijk laten zien dat onze doelstelling - zowel een platform voor merken als een platform voor collectief nut zijn - nog nooit zo belangrijk is geweest! Het heeft ons bij elke stap van de weg door de ups en downs van 2020 geleid. Het ging allemaal om veerkracht. Deze prijs is het hoogtepunt van de niet-aflatende investering en toewijding van onze teams, en ik dank hen nogmaals! Onze visie 'Creating the Future of Media' heeft ons door dit atypische jaar geholpen en is perfect geplaatst om bij te dragen aan de OOH renaissance in 2021 en daarna."

 

De Gold AMMA voor Media Research of the Year gaat voor het tweede opeenvolgende jaar naar de Impact metingen van GroupM.

Het volledige palmares van de AMMA 2021 in de andere categorieën:

We sprokkelden nog enkele andere reacties. Bij NP zegt Valérie Delain dat het NP-salesteam en hun uitgevers bijzonder trots zijndat de AMMA- jury de bronze prijs heeft toegekend aan NewsPower: "Met het winnen van deze award onderstreept het NP sales team haar rol als professionals en experts in de commercialisering  van de Newsbrands. In 2020 bleven ze niet bij de pakken zitten maar ontwikkelden ze een Corona aanbod dat meer dan 50 adverteerders kon overtuigen om de newsbrands in te zetten. Zo realiseerden ze een groei van 19% dankzij de geloofwaardigheid van de Newsbrands, de aantrekkelijkheid van het voorstel en de efficiency van het team. Deze erkenning is de beste stimulans om op dit elan verder te gaan!"

"Vandaag 2 AMMA’s gewonnen met Trustmedia. Top gedaan. Proficiat aan het ganse team. Watch Mediafin. We’re going places," zegt Peter Quaghebeur, CEO bij Mediafin.