Alles klaar tegen vrijdag?
Sven Boelpaep en Kenny Timmermans waren respectievelijk 10 en 8 jaar actief in hetzelfde activation & fieldmarketing-bureau, waar ze de strategisch-creatieve cel bemanden. Beiden gingen vervolgens voor een eigen parcours, waar ze na een aantal maanden elkaar weer tegen het lijf liepen - en opnieuw brood zagen in hun complementariteit. Het resultaat? De oprichting van een nieuw bureau, Done by Friday, gehuisvest aan de Vlaamsekaai in Antwerpen. "Een buitenkans, dit pand," zegt Kenny Timmermans, wanneer we het startersduo opzoeken. "Hier huisde een winkel, maar door de nakende werken aan de kaaien kwam dit pand leeg te staan. De locatie is uitstekend en we kunnen hier makkelijk groeien tot een bureau van 10 medewerkers." U leest het goed: het duo heeft meteen ambities. De komende maanden komen er alvast drie medewerkers bij, en in Montreuil, bij Parijs, opereert sinds kort een bureau met vier medewerkers dat, door middel van kruisparticipaties, dezelfde naam heeft als het bureau in Antwerpen: Done by Friday. Een gelijkaardige constructie met "complementaire zielen" in Nederland wordt niet uitgesloten, vanuit accountperspectief is dit een mooie toegevoegde waarde. Zo zijn de collega's in Frankrijk sterk in ethnic marketing, en is het bureau in Antwerpen erin geslaagd om op korte tijd al meerdere merken te overtuigen in verschillende sectoren.
"Bij NewWorld, van oorsprong een fieldmarketingbureau, leerden we om heel hard vanuit de consument te werken," legt Sven Boelpaep de manier van werken van het nieuwe bureau uit. "One to one, dat is de basis. Zomaar GRP's kopen, dat is achterhaald. Het gaat niet om 'wat willen we vertellen', het gaat om 'wat wil de consument horen'. Die consument vindt overal informatie, het komt erop aan te weten wat hij wil horen en wanneer hij bereid is om naar merken te luisteren."
Het antwoord op die veranderde vraag vanuit merken ziet Done by Friday in voorafgaand contextueel en historisch onderzoek - waarbij Sven Boelpaep de strategische kant van de zaak op zich neemt, en Kenny Timmermans de creatieve kant. Het nieuwe bureau wil achterhalen welke vragen de consument zich stelt, om pas dan over te gaan tot creatie en het bepalen van de kanalen. "Wij willen relevantie creëren," zo vat Kenny Timmermans de filosofie van het bureau samen. "En we merken dat het werkt! Adverteerders staan open voor onze manier van werken en zien meteen het nut ervan in." Een grote klant is alvast Q Team, een netwerk van bandencentrales met 100 vestigingen dat niet langer traditionele reclame wil maken en voor wie Done by Friday de uitdaging aangaat om opnieuw relevantie te creëren rondom een product dat allesbehalve in een impuls wordt aangekocht. Deze drang naar 'consumer centric advertising' zal dan ook repercussies hebben op de interne werking van het bedrijf.
Done by Friday won intussen ook al enkele pitches en er komt zoals gezegd snel volk bij. Naast de eigen vijf medewerkers waarover het bureau in maart zal beschikken wordt samengewerkt met de collega's in Montreuil en met freelancers en/of andere bedrijven met wie een performant ecosysteem zal worden uitgebouwd. En grappig: de naam Done by Friday werd op korte tijd een vorm van werkfilosofie: presentaties vinden vaak op vrijdag plaats én men kweekte de gewoonte om in wekelijkse blokken aan klanten te rapporteren hoever men staat met een bepaald project.