Alles met liefde voor Bavik Super Pils

"Of we zin hadden om het beste pilsbier van België te rebranden?" Aan de andere kant van de lijn hingen Albert De Brabandere en Stijn Vermoere, meldt ons Atelier dada - de nieuwe naam van het Gentse bureau Atelier.kg. "Dat zijn onze vrienden uit Bavikhove, respectievelijk CEO en marketing & sales manager van Brouwerij De Brabandere. Daar moet een mens geen twee keer over nadenken, toch?"
De vraag kwam uiteraard niet zomaar uit de lucht vallen. De samenwerking van het bureau met Brouwerij De Brabandere gaat al vele jaren terug. Zo hielp het bureau in 2013 Kwaremont op de kaart van de Vlaamse (wieler)Klassiekers zetten, en mocht men een drietal jaar terug hetzelfde doen voor het bidonproof zusje Kwaremont 0.3. Maar Bavik Super Pils, dat is toch een ander paar mouwen. Is een pilsbier immers niet de poulain van een brouwerij? Zeker als die brouwerij ook nog eens in Bavikhove zelf gevestigd is. Makers noch fans zaten op een revolutie te wachten. Bovendien: de pils werd onlangs nog in de World Beer Awards tot beste van België bekroond. Proeven, dat doe je toch blind? Hoog tijd dus om ook de co-creatie aanpak van Atelier dada op de proef te stellen. In hun werkplaats maken ze er immers een punt van om samen te creëren: "Aan de vooravond van web 3.0 is de tijd dat (digitale) creatieven zelf met het gouden ei komen voorbij. Zelfs bij een rebranding. Wij geloven dat iedereen creatief is, onze klanten voorop. Het is aan ons om met onze tools en skills dat proces eerder creatief te (bege)leiden."
En dus nodigden ze het volledige tienkoppige Bavik Super Pils marketing- én salesteam uit samen met het bureau in co-creatie te gaan voor de rebranding van hun blikjes en flesjes. Die begon heel toepasselijk… met een kroegentocht in Gent. Nadien sprintten ze verder volgens de methode van het service design (vrij verrijkt met eigen inzichten) in hun mooie Foederzaal. Daar stonden op een bepaald moment tot wel 150 verschillende flesjes en blikjes op de tafels. Niet om op te drinken, dit keer. Maar om de discussies aan te gaan en snel to-the-point beslissingen te kunnen nemen. Dat men achteraf met 3 lege bakken achterbleef, namen ze er graag bij… die deden prima dienst als bijzettafel toen niemand minder dan Albert zelf bij ons in het Atelier in Dok Noord de puntjes op de i kwam zetten.
Het resultaat? Een tot zijn essentie, uitgepuurd design. Met respect voor de heritage, want het hopman icoon en de ruit werden behouden - en zelfs dat tikkeltje extra benadrukt door de kapvorm, een technisch hoogstandje dat toont waar de brouwerij toe in staat is. Met ook een subtiele en toch opvallende nieuwe verwijzing: het blauwe lijntje, dat de stukken in het productieverhaal van de pils benadrukt die tot nu toe vaak ongekend bleken, zoals het verse bronwater en de unieke keuze om niet te pasteuriseren. En een toekomstgericht designsysteem waarop later ook Bavik Super Wit en Export kunnen inpikken.
Of hoe je kan zeggen dat een design gemaakt met een team van meer dan 10 vrouwen en mannen toch helemaal compromisloos is. De nieuwe baseline ‘no compromises’ verwijst immers niet alleen naar de smaak, maar ook naar de ingesteldheid waarmee elk van de mensen die mee het bier promoten zelf het bier beleven. Zelden zoveel liefde gevoeld voor het eigen product als tijdens de workshops in Bavikhove.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]