Allyens en Equal Brussels lanceren anthem tegen racisme

Crea / News

Campagnes tegen racisme richten zich vaak tot expliciete daders of slachtoffers, terwijl er ook vaak een grote groep van getuigen zijn. Deze vormen meestal een (passieve) meerderheid. Nochtans hebben zij het potentieel om met een kleine daad enorm veel impact te maken. Of het nu is door online op een racistische opmerking te reageren, of in het echte leven in te grijpen wanneer zich een incident voordoet.

Daarom willen Allyens en Equal Brussels zich richten op deze doelgroep, zonder daarbij de ervaringen van slachtoffers uit het oog te verliezen. Met de hashtag #BrusselsYouCanDoIt vatten ze de essentie van de campagne: elke Brusselaar kan een verschil maken, opkomen tegen racisme en zo van Brussel een nog mooiere plek maken. 

Uiteraard zijn er verschillende drempels waarom mensen nog geen actie ondernemen. Het is mogelijk dat ze racistisch gedrag niet herkennen, dat ze niet weten wat ze kunnen doen of dat ze niets durven ondernemen. De campagne moet daarom informeren, sensibiliseren en activeren.

“Het gaat erom dat mensen die zichzelf als ‘niet-racist’ zien de klik maken om actief anti-racist te worden. Alleen zo, dankzij ieders inspanningen, kunnen we het verschil maken,”

Laat van je horen!

Voordat ze de Brussels bevolking kunnen informeren, sensibiliseren en activeren, moeten ze eerst hun aandacht weten te trekken. Allyens en Equal Brussels zochten daarom een creatieve insteek en besloten om een muzieknummer en bijbehorende video te laten maken door Brusselse artiesten. Ze gingen in zee met LYNA en Eddy Ape, die het catchy nummer ‘Brussels’ heart’ schreven, en met productiehuis Les Mecs om een bijbehorende muziekvideo op te nemen.

Het resultaat? Een anthem in de strijd tegen racisme. Een auditieve herinnering die Brusselaars kan vergezellen op wandelingen, bij het afwassen of in de auto. Een statement om duidelijk te maken dat het tijd is dat we van ons laten horen.

Concrete tools, visuele ondersteuning

Om Brusselaars te helpen #BrusselsYouCanDoIt waar te maken, is er in samenwerking met verschillende partners (Unia, MRAX, Actiris, Bepax en Bamko) een campagnewebsite waarop bezoekers informatie vinden over racisme en concrete tips en adviezen over wat ze kunnen doen. 

Verder worden de verschillende fases in de campagne ondersteund door een online campagne, opvallende statements in het straatbeeld en influencers die via getuigenissen en feiten, het onderwerp breed bespreekbaar maken op sociale media. De campagne loopt drie weken, van 9 tot 29 november.