Als Brussel in de fik staat, komt Bridgeneers helpen

Crea / News

De Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp wil meer vrouwen en mensen met een migratieachtergrond aantrekken. Om deze Brusselaars te bereiken, riep ze de hulp van Bridgeneers in. Het bureau ging met veel vuur aan de slag en zorgde voor een opvallende communicatiecampagne.

Vrouwen en mensen met een migratieachtergrond blijken minder te denken aan een job bij de brandweer. Ze denken dat het beroep niets voor hen is en vooral vrouwen vrezen onterecht dat ze het niet zullen aankunnen. Om die misvatting de wereld uit te helpen, lanceerde Bridgeneers een campagne die de doelgroep rechtstreeks aanspreekt in hun leefwereld en meteen de drempel verlaagt.

Via animated advertising in de Basic Fit women only zien vrouwen boodschappen die inspelen op wat ze aan het presteren zijn. Wie bijvoorbeeld 20 kg kan heffen, kan ook een kind redden en is klaar voor de brandweer. Ook via gerichte targeting op social media merken vrouwen dat er meer brandweervrouw in hen schuilt dan ze denken.

De aandacht van Brusselaars met een migratieachtergrond wordt getrokken door buurtaffichage in hun eigen Brusselse  wijk. De naam van de deelgemeente wordt telkens aangepast om de boodschap persoonlijker en herkenbaarder te maken: 'Als Anderlecht in de fik staat, komt gij dan helpen?' Daarnaast krijgen ze gerichte boodschappen te zien op social media.

Er waren ook enkele guerrilla stunts in de Brusselse binnenstad, op het beursgebouw en op bomen langs de kaaien. Wie niet bang is van grote hoogtes of een katje in een boom durft redden, is klaar voor de brandweer. Misschien ook iets voor jou?

Credits

Klant: Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp
Team: Bridgeneers