Ambassadeurs op de fiets voor Mortierbrigade en Brussel Mobiliteit

Crea / News

Brussel Mobiliteit wil expats aanzetten om vaker de fiets te gebruiken. Het lanceert daarom in samenwerking met Mortierbrigade een influencercampagne, maar doet daarbij echter geen beroep op klassieke ‘brand ambassadors’ maar wel op échte ambassadeurs: The Real Ambassadors. Die komen uit Nederland, Denemarken, Duitsland, Botswana, Nieuw-Zeeland, Bosnië en Herzegovina, Slovenië en België.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de grootste expatgemeenschap van Europa, die met 220.000 mensen maar liefst 20 procent uitmaakt van de totale bevolking. Uit cijfers blijkt dat expats de uitgelezen bevolkingsgroep vormen om de stijgende tendens van fietsen in Brussel verder te zetten dankzij hun enorm groeipotentieel binnen de Brusselse fietscommunity.

"We moedigen de Brusselaar al jarenlang aan om meer de fiets te gebruiken, en we zien ook dat deze inspanningen lonen, want het aantal fietsers stijgt met ongeveer 13%[1] per jaar. Begin juni werd met 50.000[2] tellingen zelfs het record verbroken van het hoogste aantal fietsers op één dag in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest," laat Sofie Walschap, verantwoordelijke Bike for Brussels, optekenen."Brussel heeft lange tijd het etiket gehad van autostad, maar de hoofdstad is aan het veranderen," beaamt Elke Van den Brandt, Brussels Minister voor Mobiliteit. "Er zijn veel nieuwe en veilige fietsvoorzieningen gecreëerd in de hoofdstad van Europa. We willen alle Brusselaars, inclusief expats, warm maken om vaker te fietsen. En zoals onze ambassadeurs beamen, heb je de fietsmicrobe snel te pakken!" 

De acht ambassadeurs komen uit verschillende uithoeken van de wereld, en leveren een unieke bijdrage aan de campagne. Met hun passie voor fietsen en hun invloed willen de ambassadeurs zoveel mogelijk expats inspireren om al fietsend de stad te verkennen. Er is zelfs een Ambassadeursroute die de hotspots van de acht deelnemende ambassadeurs met elkaar verbindt.

De volledige route vind je hier.

De ambassadrice van Botswana, Masekgoa Masire-Mwamba, kocht bijvoorbeeld speciaal voor deze campagne een nieuwe fiets. "Als Botswaanse ambassadrice in België heb ik de rijke fietscultuur van dit land leren waarderen," verklaart ze. "Al moet ik wel toegeven dat ik hier zelf nog geen fiets had. Ik heb er speciaal voor deze campagne één gekocht en ga de stad ook vaker al fietsend verkennen. En, met het toenemende verkeer en de verkeersopstoppingen in steden als Brussel is veilig fietsen belangrijker dan ooit. Laten we samenwerken om onze wegen veiliger en onze steden fietsvriendelijker te maken."

De campagne wordt ingezet op sociale media en via PR. Acht verschillende video's worden gericht aan de verschillende gemeenschappen. De ambassades werken ook zelf mee aan de campagne door de video’s en routes te delen met hun landgenoten. Met de Real Ambassadors maken we van Brussel nu ook de fietshoofdstad van Europa, klinkt het bij Mortierbrigade.

Credits

Client: Brussel Mobiliteit/Bike for Brussels
Client contacts: Sofie Walschap
Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Toon Vanpoucke en Morgane Choppinet
Client Services Director : Catherine Hamers
Strategy: Chenling Zhang
Account Director: Anneleen Vande Voorde
Account Manager: Hanne Polé
Account Executive: Emma Robberechts
Social Lead: Lisa Smets
Digital Business Director: Jochen Sablon
UI Design: Leroy Kleppe
Development: Dive
Design: Kaatje Schreurs
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata & Sophie Bayeul
PR Bureau: Brum Smith
PR Fotografe : Tine Van Daele
Production Company: Screensaver en Het Offensief
Camera: Loïc Meulenberg
Producer: Bert Sap, Aisha Adepoju, Léon Hanssens
Motion Designer: Vincent De Boeck
Editor: Jelle Stroo