AMMA 2023 bouwt voort op succes van vorig jaar

Awards / News

CommPass maakte het vernieuwde reglement en de activiteitenkalender van de AMMA 2023 bekend. De vernieuwingen bevinden zich dit jaar niet in de 15 categorieën, die in aantal, aard en inhoud van dossiers dezelfde blijven. Op basis van de evaluatie en de feedback van de finalejury van de AMMA 2022, werd een aantal wijzigingen aangebracht in het proces van jureren van bepaalde categorieën. Zo worden voortaan de 2 categorieën Best Use of 1 Medium en Media Sustainability Award beoordeeld door expertjury’s, die 5 dossiers zullen nomineren en doorverwijzen naar de finale jury.

Media Sustainability Award is een blijver

Vorig jaar werd een speciale AMMA gewijd aan de evolutie naar een meer duurzame mediasector. “We hebben besloten deze award als AMMA categorie te behouden omdat de expertises in verband met duurzaamheid in marketing en reclame steeds meer aan belang winnen”, vertelt Lieve Pattyn, Sales & Marketing Director bij EG en juryvoorzitster van de AMMA 2023. De Media Sustainability Award bekroont initiatieven die een verschil maken op het gebied van het inzetten van paid media ten dienste van een meer duurzame economie en samenleving. “De AMMA Jury wil de aandacht vestigen op de effectieve impact van de lokale ontwikkelingen van tools en metingen die de merken en ondernemingen helpen om meetbare doelstellingen te behalen op het gebied van meer duurzame manieren van productie, distributie en communicatie”, verduidelijkt Pattyn.

Een grotere jury om meer dan 150 dossiers te evalueren

De 15 verschillende AMMA-categorieën hebben betrekking op alle expertises binnen de marketing & communicatiesector en daardoor dienen er veel verschillende actoren hun beste dossiers in. Zo kreeg de vorige AMMA-jury 151 dossiers voor de kiezen. Bovendien gelden binnen elke AMMA categorie uiteraard andere criteria. Dat maakt de AMMA competitie zeer rijk aan excellente cases maar ook extra complex inzake de toewijzing van de awards. De AMMA jury doet hiervoor beroep op meer dan 120 media professionals die zetelen in 9 expertjury’s die 5 genomineerden aanduiden voor elke specifieke categorie en een 25 koppige finale jury die de winnaars van de Gold, Silver en Bronze AMMA bepaalt. “Deelnemen aan AMMA-jurysessies is bijzonder verrijkend”, vertelt Steven De Deyne, Lead Brand, Communication & Media Central bij Proximus en juryvoorzitter van de AMMA editie 2022. “Niet alleen door het vergelijken en beoordelen van de beste cases van het afgelopen jaar, maar ook door de uitwisselingen tijdens de debatten waardoor men geconfronteerd wordt met de visies vanuit een ander perspectief. We nodigen daarom met veel genoegen jongere mensen uit in de AMMA-jury.”

Inspirerende events in de AMMA kalender

Nog voor de AMMA jury op 12 mei samenkomt, nodigt CommPass in samenwerking met de UMA de hele sector uit op 2 evenementen om het beste van 2022 inzake media-expertise te ontdekken.

Tijdens de CommPass Research & Innovation Session op 30 maart, worden alle dossiers binnen de categorieën Media Research of the Year en Innovation & Development of the Year kort gepresenteerd. De cases in die 2 categorieën moeten daarom enkele weken vroeger worden ingediend, nl. voor 24 maart moeten deze op het AMMA platform worden opgeladen, om zo te worden uitgenodigd hun case voor te stellen en de jury te overtuigen waarom ze een AMMA verdienen.

Tijdens de UMA Get Together van 9 mei, lichten de 5 genomineerden in 6 categorieën (Best Media Strategy, Best Creative Media Use, Best Use of Data, Best Use of Performance Marketing, Best Use of Native & Content en Media Sustainability Award) hun cases toe om de jury te overtuigen, die 3 dagen later het verdict zal uitspreken.

“Het is essentieel om zoveel mogelijk de waardevolle inhoud van de cases te delen met de hele sector. stelt juryvoorzitster Pattyn. “Goed werk bekronen is belangrijk, maar inspireren en kennis delen om te excelleren in de toekomst is dat eigenlijk nog meer.”

Alle casevideo’s s van genomineerde dossiers zullen beschikbaar zijn op CommPass.media

De verspreiding van de videopresentaties van de genomineerde en winnende dossiers op het AMMA streaming platform heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat de AMMA een veel breder en ook jonger publiek bereikt hebben. Het platform wordt veelvuldig geraadpleegd, als inspiratiebron van jonge professionals voor de samenstelling van hun dossiers of voor voorbeelden van originele presentaties en zelfs als kennisbron voor studenten. Met de steun van de AMMA-sponsors, zal CommPass ook dit jaar de presentaties van de genomineerde dossiers delen met de hele sector. Het Ammastream platform is toegankelijk via CommPass.media.

Tijdens de feestelijke AMMA Ceremony van 8 juni zullen de 15 winnaars van de Gold AMMA hun awards ontvangen onder luid applaus van de hele sector.

Als U bij de winnaars wil horen op het podium van de media-expertise tijdens de AMMA Ceremony van 8 juni, dien dan tijdig uw dossier in op het AMMA platform ammajury.be

  • Uiterlijk op 24 maart voor de categorieën Media Research of the Year en Innovation & Development of the Year
  • Uiterlijk op 5 april voor de 13 andere categorieën.

U verneemt leest alles over het AMMA-reglement, deelnamevoorwaarden en over de evenementen in de AMMA kalender op www.commpass.media

Over AMMA

De Annual Master in Media Awards van CommPass hebben als doel het marketing- & communicatievak te promoten door de beste resultaten inzake media-expertise van het land te bekronen. De awards behandelen de vakgebieden met betrekking tot media-onderzoek, mediaplanning en strategie, vernieuwingen in verhandeling van mediaruimte en het creatieve omspringen met media.

De AMMA 2022 behelzen 15 categorieën:

  • Best Media Strategy
  • Best Use of Data
  • Best Creative Media Use
  • Best Use of Performance Marketing
  • Best Use of Native & Content
  • Innovation & Development of the Year
  • Media Research of the Year
  • Best Use of 1 Medium
  • Best Long Term Media Strategy
  • Media Brand of the Year
  • Advertising Brand of the Year
  • Media Saleshouse of the Year
  • Media Advertiser of the Year
  • Media Agency of the Year
  • Media Sustainability Award

De AMMA jury bestaat uit verscheidene expertgroepen en een finale jury. De jury is samengesteld uit vakmensen uit verschillende segmenten en disciplines van de media-en communicatiesector: media- en reclamebureaus, adverteerders, reclameregies, media- en marktonderzoeksbureaus. Elk mediabureau dat lid is van de UMA, is vertegenwoordigd in de Jury.

De jury behoudt zich het recht voor de award voor Media Personality of the Year uit te reiken, evenals andere speciale awards om initiatieven binnen de sector aan te moedigen.

 

Research & Innovation Session                            30 March

UMA Day Best Of Media Campaigns                      09 May

Final Jury                                                          12 May

AMMA Ceremony                                                08 June