AMMA: and the nominees are...

AMMA2016

Awards / News

AMMA2016De AMMA oogstten dit jaar meer dan 100 dossiers in 10 categorieën, die elk een specifiek domein van de media-expertise omvatten. De AMMA-jury, samengesteld door voorzitster Valérie Morfitis, country media manager bij Unilever, heeft tot aan de prijsuitreiking op 4 mei dus heel wat werk voor de boeg.

De Annual of Master in Media Awards, samengevat als AMMA, hebben als doel het marketing- & communicatievak te promoten door de beste resultaten inzake media-expertise van het land te bekronen. De AMMA behandelen de vakgebieden met betrekking tot onderzoek, mediaplanning en strategie, vernieuwingen in verhandeling van mediaruimte en het creatieve omspringen met media.

Voor de meeste categorieën van de AMMA verloopt de aanduiding van de winnaars in twee stappen. Zo worden de dossiers binnen de categorieën Best Media Strategy, Best Creative Media Use, Innovation & Development of the Year, Best Use of Performance Marketing, Best Use of Social & Content en Best Use of Interactive grondig onder de loep genomen tijdens een sessie van een groep van experten die 5 dossiers per categorie selecteren en doorsturen na de finale Jury. Op 10 maart kwamen de 6 expertgroepen samen bij Unilever, waar de debatten in zes verschillende sessies tussen telkens ongeveer 10 vakspecialisten in goede banen werden geleid door Valérie Morfitis, voorzitster van de AMMA jury 2017, samen met Kris Coumans, ondervoorzitter.

Voor de prijs van Development & Innovation of the Year, die een initiatief bekroont voor een opmerkelijke bijdrage aan de ontwikkeling van een medium of aan de kennis van de markt, komen dit jaar ook weer een paar nieuwkomers in aanmerking voor een prijs: SoPrism met “Social Audience Profiling” en Appiness met de “Second Screen App” zijn twee snelgroeiende Belgische starters met internationale ambities. JCDecaux heeft met de tool “Buzzyfy” de sociale media aan specifieke reclameborden gekoppeld. Universal Media bouwde een dossier rond hun toepassing “Programmatic comes to Out Of Home” en Space heeft met de medewerking van alle departementen een nieuwe currency voor video online ontwikkeld, de CPEV (Cost per Efficient View).

Op de shortlist van de categorie Best Media Strategy die wordt doorverwezen naar de finale jury staan de campagnes “Fanta white label” van UM, “From Mobistar to Orange” van Havas Media, “Slim naar Antwerpen met de Lijn” van Maxus, “OLA; Goodbye Serious” van Mindshare en “’t Complimentje van Mora” van PHD Media.

In de top 5 van de felbevochten AMMA Best creative Media Use (16 dosssiers) heeft Space 2 genomineerde dossiers: “Bruxelles, ma belle” en “41ste stoel” voor Bru. Mora is ook hier geselecteerd met een dossier “Like farm” ingediend door Darwin BBDO. ZenithOptimedia heeft een nominatie in deze categorie met campagne van Mercedes Benz, “Mercedes goes VR”, en Maxus staat in de shortlist met “Huawei; a smile of the cinema audience”.

Opvallend is de nominatie van 2 campagnes van adverteerder Nationale Loterij, in de top 5 van de categorie Best Use of Performance Marketing met “Scooore! Euro 2016” en “Jackpot on Lotto.be” door Initiative. Nieuwkomer FairEtail is genomineerd met “Corendon Performance”. PHD Media heeft een nominatie beet met de “The Youtube Announcers” van Telenet terwijl hun collega’s uit de OminicomMediaGroup van Semetis voor de prijzen gaan met het dossier “Growing sales in a saturated market” voor Axa Bank.

De hernieuwde categorie Best Use of Social & Content kende meteen een enorm succes met 19 ingediende dossiers. De awards voor deze categorie zullen verdeeld worden tussen "For the Bold; Doritos” van OMD Belgium, “The Coca-Cola Christmas wishes truck” door Ogilvy Belgium, “Digibende; Telenet” van PHD Media, "The Samsung Social Network" van Space en “Famous Paul made us win the EuroMillions Jackpot” van Initiative.

De categorie Best Use of Interactive heeft met “The Coca-Cola Christmas wishes truck” een genomineerde die ook in een andere categorie meedingt voor de prijzen. Verder vallen hier ook de twee dossiers van Mindshare op: “Axe trilogy” en “Mazda, the sound of tomorrow”. PHD Media plaatst zich ook hier bij de top 5 met “Mr Robot, an interactive dialogue” voor Telenet evenals ZenithOptimedia met “Nutella cookie”.

In samenwerking met de GRP biedt de UMA aan iedereen de mogelijkheid de bovengenoemde dossiers te komen ontdekken tijdens de presentaties van de genomineerde bureaus aan de AMMA Jury. Deze presentaties zullen plaatsvinden tijdens de “UMA Day Best Media Campaigns 2016” van 28 maart in de zalen van Kinepolis Brussel op de Eeuwfeestlaan, vanaf 13u. Alle genomineerden zullen door beknopte presentaties van 7 minuten trachten de AMMA Juryleden te overtuigen dat ze een prijs verdienen. De AMMA jury 2017 komt 2 dagen later samen bij Unilever om de oordelen te vellen. De UMA Day Best of Media Campaigns wordt dus een razend interessant event waarbij het allerbeste van de media-expertise van het afgelopen jaar aan bod komt. Inschrijven kan op Umaday.be.

De AMMA ceremony zal plaatsvinden op 4 mei in Imagibraine, hiervoor kan u zich inschrijven op amma-awards.be.