De AMMA-editie 2018 oogstte 87 dossiers in 10 categorieën, die elk een specifiek domein van de media-expertise omvatten. Ook dit jaar werden enkele categorieën aangepast in functie van de evolutie van de media-expertise. Zo werd in de categorie ‘Best Use of Native & Content’ voor het eerst het gebruik van native advertising beoordeeld door de jury. Binnen de categorie ‘Best Use of Data & Performance Marketing’ werd meer dan voorheen aandacht besteed aan het gebruik van data voor het bijsturen van de campagnes.
De AMMA-jury 2018, samengesteld door voorzitter Miguel Aguza, Country External Communication Manager bij IKEA Belgium, heeft op vrijdag 9 maart een eerste selectie doorgevoerd. De toewijzing van de AMMA verloopt immers in twee stappen. Zo worden de dossiers binnen de categorieën ‘Best Media Strategy’, ‘Best Creative Media Use’, ‘Innovation & Development of the Year’, ‘Best Use of Data & Performance Marketing’, ‘Best Use of Native & Content’ en ‘Best Use of Interactive’ grondig onder de loep genomen tijdens zes verschillende sessie van een groep experten die 5 dossiers per categorie selecteren en doorsturen na de finale Jury. De debatten werden in goede banen geleid door Miguel Aguza, juryvoorzitter van de AMMA 2018 samen met Valérie Morfitis (Unilever) als ondervoorzitster.
Voor de prijs van ‘Innovation & Development of the Year’, die een initiatief bekroont voor een opmerkelijke bijdrage aan de ontwikkeling van een medium of aan de kennis van de markt, ziet de lijst der genomineerden er als volgt uit:
Op de shortlist van de felbevochten categorie ‘Best Media Strategy’ (17 dossiers) prijkt PHD media met 2 dossiers. De volledige lijst: