Anneke Rombaut schrijft boek: Is de consument reclamemoe?

Communication / News

Anneke Rombaut, docent Visual Design_Studio Advertising en researcher LABOPro bij LUCA School of Arts (Campus Gent), schreef een boek naar aanleiding van een onderzoek dat ze voerde. Het boek is titelloos, maar het onderwerp betreft 'Empowerment van Artistieke Creatie'. "De inhoud geeft een neerslag weer van waar ik met de studenten o.a. heen wil tijdens hun opleiding binnen Studio Reclame op LUCA School of Arts," legt Anneke Rombaut uit. Binnenin krijgt het boek trouwens vijf mogelijke titels.

Wat is nu precies de conclusie van dit werkstuk? Dat er andere manieren te vinden zijn om te communiceren met de consument? En dat de kunsten één zo’n manier zouden kunnen zijn? Of is het eerder een gevoel: een aanvoelen dat het tij nu gekeerd dient te worden, vraagt Anneke Rombaut zich af: "Het boek heeft als doel te doen nadenken over een andere manier van reclame voeren: niet langer ‘reclamisch’, maar vanuit culturele referenties en vanuit attitude. En vooral ook vanuit de persoon van de creative zelf, met zijn interesses, zijn kijk op de evoluties en/in de wereld. Als hij meer vanuit eigen interesses en kennis zal kunnen creëren, zal hij ook meer vreugde halen uit zijn werkzaamheden."
 
In het jongste academiejaar 2020-2021 doet zich eindelijk een kentering voor, ziet Anneke Rombaut "Het is de eerste keer dat de studenten bewust beslissen niet in te gaan op de jobaanbiedingen bij topbureaus. Ze lieten ook de internationale competitie D&AD links liggen – terwijl de reclamewereld een D&AD student award juist ziet als een prestigieuze kans om zich te onderscheiden. En toch is het een uitstekende lichting, deze studenten hebben ambitie te over. Ze maken een statement van jewelste: zo veel talent dat ‘afvloeit’, dat de reclame ‘kwijt is’, alle energie gaat naar persoonlijke projecten, naar het aftasten van een visie en een bewuste levenshouding, naar communicatie die zijzelf als authentiek, creatief en eerlijk ervaren, naar eigen ontwikkeling en groei. Een openbaring voor mij, zo veel kracht gaat er van hen uit, zo veel bewustzijn. De studenten zijn daadwerkelijk kritischer en weerbaarder geworden. In november 2015 stuurde ik een persbericht uit: ‘Van schoolbank naar werkdesk’. Ik meldde daarin dat letterlijk álle afgestudeerden van de jongste lichting Studio Reclame een plaats in het werkveld hadden gevonden. Nu, bijna zes jaar later, moet ik zeggen dat slechts 3 van de 14 afgestudeerden reclameland in willen (1 team studenten is naar KesselsKramer Amsterdam, 1 student is gestart bij Duke & Grace)."
 
"Het voorbije academiejaar werden in het atelier al andere manieren van reclame voeren aangehaald. In het academiejaar 2021-2022 hebben we dat nog verder uitdiepen. In het kader van het Europees project STARTS4Water heeft Studio Reclame oplossingen trachten te bedenken voor de toekomstige waterhuishouding van Vlaanderen. We deden dat in samenwerking met kunstenaar Dries Depoorter. Het plan is om in het atelier onder andere met Art Thinking-werkvormen aan de slag te gaan. Noem het een gevolg, een uitwerking van de ideeën die in het werkstuk naar voren geschoven zijn. Of studenten dan opnieuw geneigd zullen zijn in reclameland te gaan werken? Dat zal wellicht meer afhangen van de ontwikkeling in dat land dan van de studenten. Waar ze ook terechtkomen of terecht willen komen: met alle energie, kracht, talent, ambitie, weerbaarheid, kritische zin en (zelf)bewustzijn die ze aan de dag leggen, tonen ze zich de kunstenaars die ze zijn. De kunstenaars van Studio Reclame."
 
Het (interessante) boek bestellen kan via deze link.

 


U vindt dit nieuws interessant en bent nog niet ingeschreven op PUBNews en PUB on Saturday? Klik hier, scroll naar beneden en laat uw gegevens achter...

U heeft nog geen full acces-abonnement op PUB? Klik dan hier en doe wat nodig is...