Antoinette Ribas ziet ze vliegen!

Awards / Communication / Crea / News

Antoinette Ribas

Antoinette Ribas


Antoinette Ribas, art director bij DDB Brussels, is dit jaar juryvoorzitter van de Creative Belgium Awards voor de categorieën print, outdoor, radio, film en direct. We ontmoetten haar enkele minuten voor een lange dag gewijd aan het beoordelen van ingezonden werk... Gelukkig kreeg ze de kans om haar jury zonder enige druk samen te stellen.

Haar werk besloegen twee dagen. Op de eerste jurydag vroeg Antoinette Ribas de jury om te allen tijde alert te blijven bij het beoordelen. Dat wil zeggen dat we onszelf de volgende vragen moeten stellen: is er een echt idee? Is dit idee nieuw? En, is het echt goed uitgevoerd? Zeer mooie ideeën kunnen op de shortlist worden geplaatst als ze niet aan de drie criteria voldoen, verduidelijkt ze. Ze drong ook aan op durf: “Ik zou willen dat reclame weer een inspirerende sector wordt, zoals het vroeger was.” Hoewel één jury dit niet zal veranderen, geeft Antoinette Ribas de voorkeur aan “een nooit geziene UFO. Liever dat dan een goed idee dat werkt, maar al gezien is.” Antoinette Ribas ziet dus graag UFO's vliegen. En wat betreft de effectiviteit van de campagnes ziet ze geen gouden recept, alles hangt af van de campagne zelf. 

“We moeten durf aanmoedigen!

Ribas waarschuwde de jury ook niet in de val van de cases te trappen. “We beoordelen een idee, geen case.” Het is inderdaad een val waarin gemakkelijk gelopen wordt. “Zeer sterke ideeën worden soms slecht geïntroduceerd door een case en vice versa.”
De art director van DDB hoopt vooral om van waarde te zijn voor de jury vanuit haar frisse blik en haar vaardigheid om geen repetitief werk te beoordelen, dit dankzij haar 20 jaar ervaring in de sector. Om het beste resultaat te bereiken liet ze zich omringen door verschillende profielen: “Ik wilde leeftijden en ervaring mixen en niet de usual suspects kiezen.” En natuurlijk is ze van plan om “de juiste vragen te stellen!” Ze wil uitgebreid de tijd nemen voor al deze teams die moeite hebben gedaan om iets te creëren. 
Tot slot is dé vraag van 2019: weerspiegelen de gepresenteerde campagnes de samenleving van vandaag, die steeds meer op zoek is naar zingeving? Wij stelden die vraag aan de voorzitter. "De eerste dag merkte ik een grote terugkeer van profit vs. non-profit. Dat was het grote ding die eerste dag. Het betekent dat er minder werk was ten behoeve van non-profit. Dan kwam ten goede van de categorie profit. Sensibiliseringscampagnes werden trouwens beoordeeld in de categorie profit. Merken kwamen met interessante communicatie en vermeden de gemakkelijke weg om met een goed doel uit te pakken. Dat is goed nieuws. Het gaf de jury alvast veel hoop!"