Antwerpen maakt zich warm voor Eurobest 2015

eurobest anvers

Communication / News

eurobest anvers

We weten het al sinds september vorig jaar: het festival Eurobest is in december 2015 te gast in Antwerpen. De ideale springplank voor de stad om "een jaar van creativiteit" of alvast een periode van meerdere maanden (december 2015 tot oktober 2016) te lanceren waarin creativiteit centraal staat. « Je moet weten dat in Antwerpen één op zes bedrijven actief is in de creatieve industrie, die ongeveer 20.000 personen tewerkstelt, » zegt Kris Achten, projectleider Creatieve Industrie voor Stad Antwerpen. « Daar waar mode, design en architectuur op natuurlijke wijze worden geassocieerd met Antwerpen, is het grote publiek minder op de hoogte van de creativiteit die voortvloeit uit de wereld van de communicatie en de reclame. Er zijn nochtans heel veel bureaus in Antwerpen! » Er staat dus een reeks evenementen op ons te wachten, te beginnen dus met het Europese festival van de reclame. « Antwerpen is een goede voedingsbodem voor experimenten en tests. De druk is er ook minder hoog dan wanneer een hoofdstad zoals Parijs, Londen of Brussel een dergelijk evenement zou organiseren. We kunnen onze creatiefste kant laten zien, de mogelijkheden aftasten... Een logica die nauw aansluit bij Eurobest. » Er is het plan om een kritische massa van mensen uit de Antwerpse creatieve wereld bijeen te brengen, om zo de kansen van ieder afzonderlijk project, bureaus inbegrepen, te vergroten.

En omdat Eurobest dit jaar plaatsvindt in België, was Stad Antwerpen aanwezig op Cannes Lions. Men heeft er ter plekke een beroep kunnen doen op vertegenwoordigers en partners uit de wereld van de Belgische creativiteit. « Het is duidelijk dat wij hier in Cannes Eurobest in Antwerpen promoten, »  zegt Stéphan Salberter, hoofd corporate communication & relations ING. « De creatieve industrie heeft de kracht om alle traditionele sectoren te verjongen en te vernieuwen en kan ook helpen steden te ontwikkelen. Denk maar aan wat met een stad gebeurt als kunstenaars er wegtrekken... De hele wereld heeft creativiteit nodig! Het is bovendien een sector waarin er niet zoveel automatisering is. Voortaan gaan we samen met Brightfish - de Belgische Festival Representative – een hele dag in het teken zetten van de Belgische creativiteit. En we gaan ons niet beperken tot de reclame: àlle creatieve domeinen komen aan bod.  Om zo een echt uitstalraam van Belgische creativiteit te maken. »