Argenta sterkste bankmerk in Vlaanderen
Argenta is het sterkste bankmerk. Dit blijkt uit een marktonderzoek uitgevoerd door The Benchmark Company, een onafhankelijk onderzoeksbureau dat in het voorjaar van 2016 de sterkte van 14 bankmerken in België in kaart bracht. De merksterkte werd gemeten aan de hand van vijf dimensies: merkkennis, performantie, relevantie, affiniteit en reputatie. Argenta komt hieruit als sterkste merk naar voor. Maar er zijn ook grote regionale verschillen. Geen enkele bank slaagt er immers in om in beide regio’s even sterk te scoren. Argenta is het sterkste bankmerk in Vlaanderen, gevolgd door KBC en Recordbank. In de regio Wallonië-Brussel is ING het sterkste bankmerk, gevolgd door BNP Paribas Fortis en Deutsche Bank.
Kleinere banken moeten nauwelijks onderdoen voor de vier grootbanken. Zo scoren ze vaak beter op kwaliteitsbeleving, geloofwaardigheid en aantrekkelijkheid. Zo zijn klanten van kleinere banken ook meer tevreden over hun bankrelatie. 8 op 10 klanten van Argenta zou opnieuw voor Argenta kiezen, bij grootbanken ligt dat slechts op 5 op 10.
Bij de grootbanken scoort Belfius het zwakst: op kwaliteit, relevantie, affiniteit en reputatie. Op het vlak van reputatie en maatschappelijke betrokkenheid scoren alle banken trouwens zwak. Nochtans kan dit een belangrijke trigger zijn voor een subgroep in de markt. Ook hier scoren de kleinere banken zoals Argenta, VDK, Bpostbank en Crelan relatief sterker dan de grootbanken.
Het ‘sterk merk model’ meet de sterkte van een merk op 10 parameters binnen 5 dimensies: merkkennis, performantie, relevantie, affiniteit en reputatie. Een sterk merk is een merk waar men spontaan aan denkt, dat een kwaliteitsvol imago heeft, geloofwaardig en uniek is, waarmee men een relatie mee wil aangaan, verder denkt dan het eigen profijt en een goede reputatie heeft. Voor elke parameter werd gevraagd om de merken af te wegen ten opzichte van hun concurrenten, en wordt in de berekening van de ‘sterk merk scores’ rekening gehouden met de ranking van dat merk ten opzichte van zijn rechtstreekse concurrenten. Wat baat het een klantentevredenheid te hebben van 70% als al je concurrenten meer dan 80% scoren? Dan ben je met die 70% de slechtste van de klas.
Het onderzoek liep in het voorjaar van 2016 en 2.002 personen namen deel; representatief aan de Belgische bevolking. In de komende maanden worden de sectoren Verzekeringen en Energie onder de loep genomen.