Van geïnformeerde naar geëngageerde medewerkers dankzij interne communicatie

Communication / News

{PARTNER CONTENT}

We trappen maar eens een open deur in: de nieuwe manier van werken stelt bedrijven en organisaties voor een hele uitdaging. Niet enkel moet de praktische kant van een hybride manier van werken goed georganiseerd worden, ook het menselijke aspect blijft belangrijk. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers betrokken en bevlogen blijven in tijden van verandering?

Een gestroomlijnde interne communicatie zorgt ervoor dat je de vinger aan de pols houdt en dat je een verandertraject moeiteloos doorstaat.

Interne communicatie: van uitvoerend naar strategisch niveau

De tijd dat een medewerker van de personeelsdienst of de marketingafdeling gauwgauw de interne communicatie moest uitvoeren ligt ondertussen voorgoed achter ons. Of dat hopen we toch. Niet voor ons, maar in de eerste plaats voor de bedrijven en organisaties in kwestie.

En natuurlijk moeten de personeelsfeesten georganiseerd worden, het intranet beheerd en het personeelsmagazine gevuld, maar een specialist interne communicatie kan zoveel meer betekenen.

Van informeren naar betrekken en verbinden

Dat collega’s en medewerkers over de juiste informatie moeten beschikken om hun job te kunnen uitoefenen is natuurlijk het olympische minimum. Maar de communicatie-uitdagingen binnen een bedrijf zijn groter dan dat. Een van de kerntaken van een expert in interne communicatie is om medewerkers te betrekken en te verbinden, en dat zowel horizontaal als verticaal. Dat betekent dat de cohesie onder de verschillende afdelingen versterkt wordt, maar ook dat de beleidsprioriteiten en de strategische doelstellingen van het bedrijf of de organisatie hun weg vinden naar de werkvloer. En niet enkel dat: het is ook de taak van een interne communicatiespecialist om rond de waarden en de visie het engagement en de betrokkenheid van iedereen te verhogen.

Succesvol veranderen, aanpassen en snel reageren

De afgelopen jaren hebben ons gedwongen om sneller dan ooit om te schakelen. Maar nu we weer naar het ‘nieuwe normaal’ gaan, merken we opnieuw hoe belangrijk de interne communicatie is om veranderingen goed te omkaderen. Jouw interne communicatiespecialist is dé aangewezen persoon om alle medewerkers mee te krijgen in deze verandertrajecten.

Een check voor je eigen communicatiestijl

Wat je zegt of communiceert is natuurlijk belangrijk. Maar hoe en wanneer je dat doet, speelt ook een rol. Je interne communicatiespecialist is je ideale sparringpartner om als leidinggevende je eigen communicatiestijl eens onder de loep te leggen: wat doe je goed, waar zit er ruimte voor verbetering?

Confronterend misschien, maar jij en je team kunnen er enkel door groeien!

Intern communiceren kun je leren

Interne communicatiespecialisten moeten over een zeer brede waaier aan skills beschikken: ze moeten strategie en visie kunnen vertalen naar concrete en wervende communicatie. Ze moeten met de nodige empathie maar tegelijkertijd glashelder doelstellingen kunnen laten leven op de werkvloer én ze moeten ook nog eens weten welk kanaal ze op welk moment moeten inzetten. En daarnaast moeten ze duidelijk rapporteren naar het management, een nieuwe leverancier zoeken voor het intranet en ga zo maar door.

Om je interne communicatie nog performanter te maken, hebben vonk (netwerk voor interne communicatie) en Arteveldehogeschool een reeks masterclasses uitgewerkt om de belangrijkste vaardigheden aan te scherpen en uit te diepen.

Hanan Challouki, een van de sprekers tijdens de masterclasses

Haal je ‘black belt’ in interne communicatie

  • Alle informatie vind je hier!
  • De opleiding start op dinsdag 16 november, inschrijven voor aparte modules is mogelijk;
  • Betaal met de Kmo-portefeuille en bespaar tot 30 % op het inschrijvingsgeld;
  • Zin om te proeven? Kom gratis en vrijblijvend naar onze kick-off op dinsdag 9 november en geniet alvast van de inzichten van een eerste keynote speaker!