Arteveldehogeschool lanceert postgraduaat over chatbots en voice assistants

Media / News

De tijd dat chatbots en voice assistants een postgraduaat volgen, komt (misschien) snel. We weten dat smart speakers, chatbots en voiceassistants aan een steile opmars bezig zijn. Iedereen kent wel Siri of de Google Assistant, maar ook smart speakers als de Google Home en Alexa van Amazon vinden stilaan hun weg naar de woonkamer. Om marketeers, customer care managers en communicatiemedewerkers in te leiden in de razendsnel ontwikkelende wereld van chatbots en voice assistants, lanceert Arteveldehogeschool vanaf september het allereerste Postgraduaat Conversational Design in Vlaanderen.

De nieuwe opleiding toont hoe je deze nieuwe technologieën in een bedrijfssituatie kan inzetten. In het postgraduaat leren studenten onder meer gepersonaliseerde dialogen schrijven voor voiceassistants en chatbots. Ze verdiepen zich ook in slimme technologieën als smart speakers en marketing automation tools die digitale marketing vergemakkelijken en verbeteren.

Tommy Opgenhaffen, initiatiefnemer van het Postgraduaat Conversational Design, licht toe: “Grote spelers als Amazon en Google zetten volop in op stemgestuurde interfaces, chatbots en geautomatiseerde marketingtools. Ook in Vlaanderen wordt er geëxperimenteerd met deze nieuwe technologieën. In dit vernieuwende postgraduaat verkennen we de mogelijkheden van al deze technologieën en leer je ze strategisch inzetten voor de marketing van je onderneming, organisatie, campagne… Maar even goed leer je copywriting voor voiceassistants en chatbots en hoe je de juiste tone of voice vindt in dialoog met je doelgroep.”

Het is een praktijkgerichte opleiding van één semester waarin studenten aan de slag gaan met tal van voorbeelden uit het werkveld. De opleiding sluiten ze af met een eigen case in opdracht van een onderneming of organisatie. “Het Postgraduaat Conversational Design is geschikt voor iedereen die interesse heeft in chatbots, voiceassistants, copywriting en marketing automation tools. Na de opleiding ben je klaar om met de nieuwste technologieën in dialoog te gaan met jouw doelgroep,” sluit Opgenhaffen af.

Meer informatie vindt u op de website van Arteveldehogeschool.