Een van de langst actieve onafhankelijke reclamebureaus van het land, het Izegemse Artex, is sinds november 2017 een halve eeuw jong. "In deze halve eeuw zijn we uitgegroeid tot een gevestigde waarde in het Belgische reclamelandschap, met een mooi uitgebouwde klantenportefeuille. De aanpak en motivatie waarmee we deze positie veroverden, blijven we in de toekomst verder versterken," zo luidt het bij Diederik Pattyn van Artex.
Artex groeide van bij de start mee met heel wat KMO’s die vandaag wereldspelers zijn geworden. Gedurende zijn 50-jarige geschiedenis werkt het bureau voor heel wat performante bedrijven in Vlaanderen en Brussel. Daarnaast kon Artex ook zijn diensten aanbieden aan verschillende multinationals. Het begon in 1981 met Samsonite en later kwamen daar andere internationale merken bij, allemaal zijn ze vandaag nog steeds klant. “Artex werd in 1967 opgericht in Izegem, West-Vlaanderen. Van bij het begin kozen we voor de zuivere weg van de reclame – een relatief nieuw gegeven in onze provincie. Toch ontwikkelde het bedrijf zich vrij snel in de goeie richting. Tegen het eind van de jaren zeventig was Artex een niet te verwaarlozen speler in het West-Vlaamse reclamewereldje. Onze kruistocht voor betere reclame wierp zijn vruchten af,” een citaat dat we mogen toeschrijven aan Jef Pattyn (1930-2006), stichter van reclamebureau Artex.
De klantenportefeuille van Artex bestaat anno 2017 uit een mix van multinationals, visibele merken, dynamische KMO’s, gemeentes en overheden. Allemaal geloven ze in communicatie en zijn ze ervan overtuigd dat dit hun marketingbeleid mee kan versterken. Artex was en is naar eigen zeggen steeds mee met de evoluties in de sector, van massacommunicatie naar gerichte acties en one-to-one benaderingen, van klassieke gedrukte communicatie naar de oneindige mogelijkheden van online-en webcommunicatie. Daarbij is het hun focus om branding verder uit te bouwen en te versterken met salesondersteunende communicatie. Naast de printcommunicatie gebruikt men daarvoor vandaag ook volop de 'nieuwe media', met jonge medewerkers, geboren met het internet...