At the table kraait ernaar voor GAIA
Elk jaar organiseert GAIA een zomertoer doorheen België om te sensibiliseren rond dierenleed. Het onderwerp dit jaar: het dagelijks vergassen of levend verbrijzelen van 65.000 kuikens in België. Wrede praktijken waar niemand naar kraait. Daarom bedacht at the table, op vraag van GAIA, de allereerste audiopetitie in België waar iedereen wordt opgeroepen om tijdens de zomertoer te komen kraaien als een haan en zo mee te helpen om dit dierenleed te stoppen.
In de eierindustrie worden mannelijke kuikens als nutteloos beschouwd omdat ze geen eieren kunnen leggen. Daarom worden ze enkele uren na hun geboorte al vergast of levend in een maalmachine gegooid. Toch bestaat er een eenvoudige oplossing tegen deze wanpraktijken, de in-ovo selectie. Hiermee kan het geslacht van kuikens al in het ei bepaald worden, nog voor het uitkomt. Ann De Greef, directeur GAIA: “Supermarkten blijven eieren verkopen van kippen waarvan de kuikens meteen na hun geboorte op wrede wijze worden vergast of levend verbrijzeld. Er bestaan nochtans efficiënte technologieën om dit bloedbad te voorkomen. Het is dus hoog tijd dat de ketens hun verantwoordelijkheid nemen en voldoen aan de wens van de grote meerderheid van de Belgische consumenten.”
Tijdens de zomertoer trekt GAIA langs twaalf grote steden doorheen België met hun Egg Mobile. Een mobiele studio die ontworpen is om mensen de audiopetitie tegen dit dierenleed te laten ondertekenen door als een haan te kraaien. Nadien kunnen deelnemers hun eigen gekraai delen op sociale media via een gepersonaliseerde video om zo vrienden en familie aan te moedigen om ook de petitie te ondertekenen. De audiopetitie tekenen kan niet enkel in de Egg Mobile maar ook online op www.kraaiernaar.be. Met deze auditieve handtekeningen hoopt GAIA druk uit te oefenen op beleidsmakers en supermarkten om zo een halt toe te roepen aan dit onnodig doden van kuikens.
CREDITS
Client: GAIA
Contacts: Ann Degreef, Sébastien De Jonghe, Johan Van Roy
Agency: At the table
Creation: Girbe Bogaerts, Yannick De Haes, Maike Borms
Account: Marie Demesmaeker
Design: David Audenaert, Thomas Ploem
CD: Ad Van Ongeval
Strategy Director: Jorian Vanvossel
Managing Director: Eva De Gendt
Event Activation: CityCubes
Technical Partner: Flow Event Solutions
Digital Application: Artcore Society
Motion Design: Nicolas Deslé