At-thetable maakt (g)een typische meisjescampagne voor FOD Economie

Crea / News

We bevinden ons in een wereld die meer dan ooit digitaal verbonden is. Toch tonen onderzoekscijfers dat vrouwen niet meer dan 18,5 % van alle ICT-gerelateerde banen innemen in de Europese Unie. “De wereld van het werk is veranderd. Er is steeds meer vraag naar digitale vaardigheden, zowel elementaire als geavanceerde vaardigheden. Maar het valt op dat de sector zijn deuren niet gemakkelijk opent voor jonge vrouwen,” aldus Pierre-Yves Dermagne, minister van Economie.

Om hier verandering in te brengen nam de FOD Economie At-thetable onder de arm. In het kader van het vijfjarenplan rond ‘Women in digital’ bedacht het Gentse bureau de campagne: “Ik ben (g)een typisch meisje”.

Een campagne die drie inspirerende en talentvolle persoonlijkheden uit de Belgische STEM-industrie als model naar voren schuift:

  • Hannah Patronoudis, managing partner bij NøComputer,
  • Nabila Farhat, Young ICT Lady of the year 2023
  • María Alejandra Díaz, PhD student in human movement science and engineering

Drie ‘Women in Digital’ die vrijwillig aan de campagne meewerken, om aan te tonen dat er toekomst & toepassingen in het echte leven zijn binnen de digitale werkwereld. “Want door vrouwelijke rolmodellen onder de aandacht te brengen, kunnen we meer meisjes en jonge vrouwen inspireren en aanmoedigen om voor een carrière in de digitale sector te kiezen, vertelt Mathieu Michel, staatssecretaris voor Digitalisering. 

Silke Beurms, creative bij At-thetable, vult aan: “Meisjes groeien op in een wereld vol stereotypes. Het gevolg is dat hun wereldbeeld al vanaf 6 jaar begint te veranderen, met als voornaamste resultaat dat ze geloven dat jongens slimmer zijn en zich moeten gedragen als een ‘typisch meisje’. Met deze campagne willen we duidelijk maken dat er niet zoiets bestaat als ‘vakjesdenken’ wanneer het op het kiezen van een vak aankomt. Door rolmodellen uit onze STEM-industrie te tonen, willen we inspelen op de stereotype misvatting dat meisjes zich zouden moeten schikken naar een ideaalbeeld van een ‘typisch meisje’.”

De campagne zal bestaan uit een mix van nationale affichage 2m2, zowel print als digitaal aangevuld met een doelgerichte social mediacampagne naar zowel ouders als jongeren. Dit alles verspreid over meerdere waves in aanloop naar de International #GirlsinICT Day op 27 april. Bovendien wordt dit alles ondersteund door de website bedigitaltogether.be.

Credits

Client: FOD Economie
Agency: at-thetable
CD: Sebastien Van Reet
Creation: Silke Beurms, Elias Dewulf, Maike Borms, Pauline Tembuyser
Strategy Director: Jorian Vanvossel
Account Director: Diane Vandebroek
Account manager: Renaat Delporte
Account Executive: Marie Demesmaeker
Production Company: Initials L.A.
Executive Producer: Karen De Schepper
Producer: Daphné Loonen, Emma Cornut
Photographer: Yaqine Hamzaoui
DOP: Ila Pittaluga
Art Departement: Studio Stories
Set dresser: Sharon Muylaert
Styling: Amélie Uwera-Ngira
MUA: Rama Kourouma 
Graphic Designer: David Audenaert
Retouche: Yelle Vandenbruane
Motion Designer: Jochen Verpaele