At-thetable mee aan tafel van Rode Neuzen Dag

Crea / Media / News

Op vrijdag 4 december eindigde een grote en mooie campagne voor Rode Neuzen Dag, met 10 uur live muziek op VTM. Als opvallende kick of werd er ingezet op een speciale aflevering van het populaire programma 'Liefde voor Muziek' op VTM, deze keer onder de naam ‘De Reünie’. Aan het einde van de uitzending deden de artiesten een emotionele oproep aan heel Vlaanderen om massaal songs te delen met #ShareYourSong. Nathalie Rahbani, head of Marketing DPG Media (TV & Streaming): “Meer dan ooit was het dit jaar relevant én broodnodig om er te zijn met Rode Neuzen Dag voor de jongeren. We zijn op zoek gegaan naar hoe we ze konden bereiken, maar vooral hoe we ze konden raken. Al snel werd duidelijk dat we ons verhaal via content wouden vertellen, om zo de campagne op gang te trekken, en de conversation starter te zijn die de jongeren kon helpen om connectie te vinden én hen er zo samen door te trekken.” At-thetable en DPG Media sloegen de handen in elkaar en streefden naar een emotionele en alom aanwezige campagne, waarin muziek de rode draad vormt. “Muziek is iets van alle tijden en iedereen wordt wel geraakt door of gelukkig van een bepaald muzieknummer. Heel wat mensen halen kracht en steun uit songs. Vooral jongeren en adolescenten. En zeker nu, in periodes van menselijke afwezigheid, kan een simpele song dat broodnodige duwtje in de rug geven.”, zegt Sebastien Van Reet, creatief directeur bij At-thetable.

“We hadden ook kunnen kiezen voor een klassieke start van de campagne aan de hand van een TVC, maar we zouden at-thetable niet zijn, mochten we niet dat ‘content-stapje’ verder denken. Een kijkcijferkanon als Liefde Voor Muziek inzetten om een emotionele oproep te doen en mensen te raken, leek ons een strategisch zeer juiste keuze. Muziek werkt én muziek bereikt de wereld,” zegt Isabel Peeters, managing director van At-thetable. Dat dit strategisch inzicht het juiste was, werd al snel bewezen: de uitzending scoorde meer dan 1 miljoen kijkers en #ShareYourSongstond in de top 3 van de meest gebruikte hashtags die avond. Isabel Peeters: “Om zoveel mogelijk mensen te bereiken en de kans te geven hun song en emotie te delen, zetten we daarna ook in op heel wat andere kanalen. Zo werd het een mooi voorbeeld van een echt overkoepelend en groots branded content verhaal. DPG Media en at-thetable lanceerden de #ShareYourSong op de meest relevante manier en niemand kon ernaast kijken, bij wijze van spreken. We moesten, uit sympathie voor én medeleven met al die jongeren, het nu eenmaal groots spelen.

De campagne kwam tot leven via de kanalen van HLN, VTM, Q-music en Belfius, maar ook de Rode Neuzen Dag-scholen trokken mee aan de kar. Om de cirkel rond te maken vond op 4 december Rode Neuzen Dag 2020 plaats op Q-music. Het werd een lange “Share Your Song” live show waarbij heel wat van de gedeelde liedjes aan bod kwamen. Er waren ook optredens van de Liefde voor Muziek-artiesten en andere bekenden.

De campagne werd een enorm succes. Direct na de oproep werd #shareyoursong trending op zo wat alle sociale media en verschillende kleinere radiozenders sprongen mee op de kar en moedigden hun luisteraars aan om een lied te delen. Zelfs nu worden er nog steeds songs gedeeld en blijde hashtag leven. Maar er kwam ook reactie uit onverwachte hoek: 'De Ideale Wereld' (Canvas) maakte er een grappige parodie op, en als kers op de taart geraakte de campagne zelfs tot bij... de koning.

  • Credits
  •  
  • Client: VTM 
  • Contacts: Nathalie Rahbani, Sofie Desmet 
  • Agency: at-thetable
  • CD: Sebastien Van Reet 
  • Creation: Maike Borms, Els Verhofstede
  • Account: Renaat Delporte 
  • Strategic Planner: Maarten Vanthemsche, Gregy Vergauwen
  • Photographer: Diego Franssens
  • Retouching: Wiseguy
  • Design Visual Identity: Toykyo
  • Creative Director Entertainment, Tv & Streaming DPG: Davy Parmentier
  • Productiehuis: Zodiak Belgium