At-thetable steekt kindermishandeling niet onder stoelen of banken voor 1712

Crea / News

Op de laatste dag van het schooljaar deed At-thetable recht voor het Centraal Station in Antwerpen een tijdelijk klaslokaal oprijzen dat niemand onbewogen liet. 20 schoolbanken in het midden van het Koningin Astridplein, met enkel 2 kinderen die plaatsnamen. Ernaast een schoolbord met opschrift: ‘1 op 10 kinderen blijft deze vakantie liever op school.’

“Voor 1 op 10 kinderen is de vakantie geen onbezorgde periode,” zegt Wim Van de Voorde, Vlaams coördinator van Hulplijn 1712. “Zij komen terecht in een onveilige thuissituatie, waar sprake is van geweld. Dat kan gaan om lichamelijk geweld, seksueel geweld, psychisch-emotioneel geweld of een vorm van verwaarlozing. Met deze stunt willen we verhoogde aandacht vragen voor deze kinderen tijdens de zomervakantie. En willen we mensen die zich zorgen maken over kinderen vragen om Hulplijn 1712 te contacteren.”

De actie werd al snel opgepikt door nationale en regionale nieuwszenders. Want hoewel het einde van een schooljaar synoniem staat voor het begin van twee maanden ontspanning en zorgeloos plezier voor kinderen, zorgt deze campagne voor een wrang tegengewicht.​

Elias Dewulf, copywriter bij At-thetable, legt uit: “Kindermishandeling neemt geen vakantie. Voor ongeveer 2 kinderen per klas is het een alarmerende realiteit die we met deze campagne zichtbaar wilden maken. De laatste schooldag van het jaar bood hét uitgelezen moment om voorbijgangers even te doen stilstaan bij het begin van een een zomervakantie die voor kinderen in een moeilijke thuissituatie gelijkstaat aan twee maanden stress en onzekerheid.”

Ook Hilde Crevits, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, steunt de actie: “Hulplijn 1712 is een belangrijke partner in het crisis- en investeringsplan voor de jeugdhulp dat ik eind maart lanceerde. Ik juich dan ook toe dat 1712 door middel van spraakmakende campagnes mensen met een hulpvraag over kindermishandeling oproept om de hulplijn te contacteren.”

De campagne wordt eerstdaags aangevuld met een social media-luik en in print.

Credits

Client: Hulplijn 1712

Contact: Wim Van de Voorde

Agency: at-thetable

CD: Sebastien Van Reet

Art Director: Maike Borms

Copywriter: Elias Dewulf

Strategy: Jorian Vanvossel

Account: Pauline Tembuyser

Video production: Contentom

Design: Thomas Ploem & David Audenaert

Photographer: Nattida-Jayne Kanyachalao

Facilities: Koninklijk Atheneum van Antwerpen