Kent u Audible al? Audible maakt deel uit van de Amerikaanse Amazon-groep en is een
online audioboek- en podcastservice waarmee gebruikers audioboeken, maar ook coachingsessies, kookrecepten en meer kunnen kopen en streamen. Content met het label ‘Audible Original’ is, zoals doet vermoeden, enkel beschikbaar op Audible en is speciaal ontworpen voor audiogebruik, om zo te voldoen aan de verwachtingen van de luisteraar. De Duitse bestseller ‘Auris’ is er een voorbeeld van. De content is beschikbaar in verschillende talen en toegankelijk via een mobiele applicatie of online. Ainara Ipas is content direct voor Audible Frankrijk en leidt daar hun studio in Parijs, die dient als centrum voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie voor Audible op internationaal niveau. PUB sprak haar digitaal over hun uitgekiende marketingstrategie.
PUB: Hoe leren gebruikers Audible kennen? Is dat rechtstreeks via hun Amazon-account of zijn er nog andere manieren?
Ainara Ipas: “We investeren fors in audio en zullen gaan onze luisteraars in de toekomst op verschillende manieren aanspreken: via klassieke reclamecampagnes (televisie, radio, enz) maar ook steeds vaker op de sociale netwerken en via influencers. En zoals je er zei is er ook nog Amazon, daar spreken we hen aan via het tabblad ‘boeken’.”
PUB: Is jullie marketing afgestemd op internationaal niveau of werken jullie land per land? Werken jullie samen met een reclamebureau?
Ainara Ipas: “Als we advertentieruimte inkopen, zowel voor televisie als radion, doen we dat zeer lokaal. Markten als de Verenigde Staten en Duitsland verschillen heel erg van de anderen, omdat die zich veel sneller ontwikkeld hebben. Met reclamebureaus werken we niet echt samen, maar wel met een mediabureau.”
PUB: Welke content scoort het best op Audible?
Ainara Ipas: “In Frankrijk en België is dat vooral alles wat detective en thrillers is. Daarnaast doet ook de klassieke literatuur en de non-fictie het goed, dat wil zeggen: alles wat met ontwikkeling te maken heeft, zowel op privé- als op professioneel gebied. Die trends zijn vergelijkbaar met de andere landen.”
PUB: Hebben jullie cijfers over hoeveel mensen er zijn aangesloten of die de app hebben gedownload?
Ainara Ipas: “We houden een paar nationale gegevens bij, zoals hoe zwaar audioboekenmarkt doorweegt in elk land en de evolutie ervan. In vergelijking met de voorbije twee jaar zijn audioboeken in Frankrijk gestegen van 1% naar 2%. In de Verenigde Staten hebben audioboeken nu ook voor het eerst de markt van digitale boeken ingehaald. In sommige Scandinavische landen staat de consumptie ervan zelfs op 15%.”
PUB: Wie luistert er zoal naar Audible?
Ainara Ipas: “Evenveel vrouwen dan mannen, van wie de helft onder de 35 is in Frankrijk en België. Wat de papieren en digitale boekenmarkt betreft ligt het gemiddelde op 55 jaar. We zien ook dat luisteraars die niet meer lezen soms beginnen met het luisteren naar audioboeken en dan later weer terug fysiek beginnen lezen. Hoewel het digitale aspect vroeger met tegenzin onthaald werd, wordt het audioboek nu echt gezien als een manier om lezers aan te trekken.”
PUB Hebben jullie ook Nederlandstalige content?
Ainara Ipas: “Zeker, op Audible.fr zijn meer dan 600.000 boeken beschikbaar in 45 verschillende talen, waaronder ook het Nederlands.”