Knusse Babbelmobiel en Accenture Song wijzen de weg naar welzijn

Crea / News

De Babbelmobiel, een concept van Opgroeien en Accenture Song, parkeerde zich de laatste weken op verschillende locaties in België. Sien Wynants, ex-Ketnetwrapster, ging in deze mobiele studio in gesprek met jongeren, ouders en hulpverleners. Samen bespraken ze hoe kinderen, jongeren en gezinnen in de toekomst nog beter ondersteund kunnen worden.

Terugtredend Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin & Armoedebestrijding Wouter Beke stelde eind 2021 nieuwe plannen voor om kinderen, jongeren en ouders in de toekomst nog beter te beschermen. Onder de noemer ‘Vroeg en nabij’ wil de Minister ambitieuze plannen en ideeën bundelen in de blauwdruk voor het nieuwe beleid. Het agentschap Opgroeien rolt een traject uit om ‘Vroeg en nabij’ naar buiten te brengen en om ervaringen en verhalen te sprokkelen.

“De Babbelmobiel is een knusse safe space waarin mensen zich veilig voelen om hun verhaal te doen,” vertelt Klaartje Galle, ECD bij Accenture Song. “Al deze verhalen, getuigenissen en ervaringen zitten vol sterke inzichten waarmee we het nieuwe beleid kunnen aanscherpen. We geven iedereen de kans om mee de weg te wijzen naar welzijn en een impact te hebben op het beleid en op de levens van mensen die het moeilijker hebben.”

“In onze mobiele studio was iedereen welkom, met welk verhaal dan ook,” zegt ook Niels Heselmans, woordvoerder bij Opgroeien. “Terwijl hard gewerkt wordt aan een nieuw beleid, gingen wij op zoek naar ervaringen en ideeën. Hoe willen jongeren benaderd worden als ze hulp nodig hebben? Waarom is hulp in je omgeving zo belangrijk? Door zoveel mogelijk inzichten te verzamelen, zorgen we ervoor dat de veranderingen in het beleid ook echt stroken met de ideeën die leven bij jongeren, gezinnen en hulpverleners zelf.”

“Het verschil zit ‘m in de actie,” gaat Klaartje Galle verder. “We bieden mensen niet enkel een luisterend oor. Die zoektocht naar wat leeft bij de mensen om wie het gaat, is iets wat we erg belangrijk vinden bij Accenture Song.”

“Onze eerste stop was meteen een succes,” besluit Niels Heselmans. “De deur van onze studio werd al meteen platgelopen. Sien voerde het ene na het andere boeiende gesprek. Dat benadrukt alleen maar hoe hoog de nood is voor een gesprek, en hoe open mensen staan om het hierover te hebben.”

De Babbelmobiel toerde samen met Sien tot 23 mei in Vlaanderen en hield halt in Gent, Genk, Vilvoorde en Brasschaat. De verhalen worden gebundeld in video’s die binnenkort verschijnen op vroegennabij.be en de socials van de verschillende departementen en agentschappen die onder de bevoegdheid van het kabinet Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding vallen.

Een campagne in samenwerking met de Vlaamse Regering, Opgroeien, het Agentschap Zorg & Gezondheid, het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap en het Departement Welzijn, Volksgezondheid & Gezin.

Credits

Client: Opgroeien
Client contacts: Steven Strynckx, Niels Heselmans
Agency: Accenture Song
Strategic team: Dimitri De Lauw, Thomas Jossa
Creative Director: Klaartje Galle
Creation: Lina Akbarzadeh, Cato Decoster
Account team: Valerie Vleminckx, Sharon Lavaert, Janne Aerts, Ellen Cordie, Morgan Van Roey
Design: Sven Verfaille, Steve Krol, Philippe Pauwels
Activatiebureau: Indiandribble
Film production company: DWRS